بررسی ضایعات پاتولوژیک بافت کبد و تغییرات بیوشیمیایی آنزیم های کبدی (آلانین ترانس آمیناز و آسپارتات ترانس آمیناز) ناشی از مسمومیت حاد استامینوفن در رت

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هرچند استامینوفن (پاراستومول) داروی ضد درد و ضد تب بسیار کم خطری است اما مصرف مقادیر بیش از حد آن سبب نکروز گسترده بافت کبد می گردد. در این مطالعه اثرات دوز توکسیک و درمانی استامینوفن بر روی فاکتورهای آنتی اکسیدان آنزیمی و غیر آنزیمی، ظرفیت کل آنتی اکسیدانی پلاسما، آنزیمهای ALT و AST و ساختار بافت کبد در موش های بالغ و نوزاد بررسی گردید که مقاله حاضر در بر گیرنده نتایج تغییرات آنزیم ها و ضایعات هیستوپاتولوژیک کبد است.
روش ها
تعداد 24 سر رت نر سفید ویستاردر دو گروه 12 تایی بالغ و نوزاد انتخاب و به طور تصادفی به سه دسته چهارتایی تقسیم شدند. گروه ها به ترتیب، با مقادیر بالا (mg/Kg.b.w 450) و دوز درمانی (mg/Kg.b.w 25) استامینوفن (پاراستامول) تیمار شدند. به موازات آن گروهی از حیوانات با بافر فسفات (PBS) تیمار شده و به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند. همه رت ها 24 ساعت بعد کشته شدند و نمونه های بافت کبد در محلول بافرخنثی فرمالین 10% پایدار گردیدند. پس از طی کردن مراحل آماده سازی بافتی و تهیه بلوک های پارافینی، مقاطعی به ضخامت 6 میکرون از بافتها تهیه و به روش هماتوکسیلین و ائوزین رنگ آمیزی شدند. به طور همزمان، نمونه های پلاسما جمع آوری و سطح آنزیم های کبدی آلانین ترانس آمیناز((ALT و آسپارتات ترانس آمیناز ((AST به وسیله اتوآنالیزر اندازه گیری شدند.
یافته ها
در مطالعه میکروسکوپیک بافت کبد رت های دریافت کننده دوزتوکسیک استامینوفن اعم از بالغ و نوزاد، نکروز انعقادی مرکز لوبول های کبدی، نفوذ سلول های التهابی، تورم، دژنرسانس آبکی و دژنرسانس گرانولار سلول های کبدی و آثار نکروز تکی این سلول ها مشاهده گردید. در رت های دریافت کننده دوز درمانی، نکروزهای کانونی پراکنده، پرخونی و نفوذ سلول های التهابی وجود داشت. شدت ضایعات بافتی در بالغین بیشتر از نوزادان بود. در بررسی آنزیم های کبدی در بالغین افزایش ALT و در نوزادان افزایش ALT و AST در گروهای دریافت کننده دوز توکسیک معنی دار (P<0.005) بود.
نتیجه گیری
به نظر می رسد شدت و وسعت ضایعات ایجاد شده دررت های بالغ بیشتر از نوزادان بود که این امر می تواند بدلیل القاء کمتر سیستم سیتوکروم P450 و القاء پذیری سیستمهای محافظت کننده از جمله برخی از عوامل آنتی اکسیدان در سلولهای کبدی نوزادان نسبت به بالغین باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p457896 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!