بررسی فعالیت آنزیمهای سوپر اکسید دیسموتاز، گلوتاتیون پراکسیدازو کاتالاز اریتروسیتی در مردان سیگاری و غیر سیگاری شاغل در دانشگاه علوم پزشکی کردستان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هدف از این مطالعه مقایسه فعالیت آنزیمهای سوپر اکسید دیسموتاز (SOD)، گلوتاتیون پراکسیداز(GPX) وکاتالاز (CAT) اریتروسیتی در مردان سیگاری و غیر سیگاری شاغل در دانشگاه علوم پزشکی کردستان بوده است.
روش بررسی
گروه مواجهه یافته (سیگاری ها) شامل 45 نفر مرد سیگاری بود که حداقل به مدت یکسال و حداقل 10 سیگار در روز استعمال می نمودند و سابقه ابتلا به بیماری های اندوکرین، گوارشی، قلبی- عروقی نداشتند و همچنین درمان دارویی یا مکمل غذایی دریافت نکرده بودند. گروه مواجهه نیافته (غیر سیگاری ها) شامل 45 نفر مرد غیر سیگاری بوده اند که هرگز سیگار نکشیده بودند و وضعیت مشابه افراد سیگاری داشتند. افراد مواجهه یافته و مواجهه نیافته در محدوده سنی 50-25 سال قرار داشتند. داده های مربوط به تعداد سیگار استعمال شده در روز و مدت استعمال سیگار و همچنین وضعیت افراد مواجهه و غیر مواجهه از لحاظ بیماری و وضعیت تغذیه ای و دارویی آنها از طریق پرسشنامه ای که حاوی سئوالات مربوطه بوده جمع آوری گردید. فعالیت آنزیمهای سوپر اکسید دیسموتاز، گلوتاتیون پراکسیداز و کاتالاز در گلبولهای قرمز در افراد سیگاری و غیر سیگاری سنجیده شد.
یافته ها
تفاوت معنی داری در فعالیت آنزیمهای سوپراکسید دیسموتاز، گلوتاتیون پراکسیداز و کاتالاز اریتروسیتی در دو گروه افراد سیگاری و غیر سیگاری ملاحظه گردید. میزان فعالیت آنزیمهای آنتی اکسیدانی SOD، GPX وCAT در افراد سیگاری بطور معنی داری با (001/0p<) نسبت به گروه کنترل کاهش یافت.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه ما، افزایش میزان تولید گونه های فعال اکسیژن (ROS) و کاهش فعالیت آنزیمهای آنتی اکسیدانی را نشان می دهد که در این نظریه اثر دود سیگار در تولید رادیکالهای آزاد و کاهش فعالیت آنزیمهای آنتی اکسیدانی را تایید می کند. و اینکه این کاهش نسبی فعالیت آنزیمهای آنتی اکسیدانی جهت دتوکسیفیه کردن سطوح بالای H2O2 به H2O منجر به تشکیل بیشتر رادیکالهای آزاد هیدروکسیل oOH خطرناک می شود. بنابراین بررسی آنزیمهای آنتی اکسیدانی احتمالا در ارزیابی وضعیت افراد سیگاری مفید می باشد، لذا مطالعات کلینیکی بیشتری جهت ارزیابی نقش آنزیمهای آنتی اکسیدانی در مصرف سیگار توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p472734 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!