بررسی یافته های ام آر آی کمری از نظر فتق بین مهره ای، خصوصیات دموگرافیک و علایم بالینی مراجعین به مرکز ام آر آی کردستان در 6 ماهه اول سال 1385

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کمر درد (Low Back Pain) و رادیکولوپاتی کمری از شایعترین علل مراجعه بیماران خصوصا در گروه سنی 20 تا 50 سال به کلینیکها بوده و هرنی دیسک بین مهره ای از مهمترین و شایعترین علل مربوط به LBP می باشد، که با انجام ام.آر.آی بخوبی قابل بررسی است. از آنجاییکه شیوع هرنی دیسکال در نقاط مختلف از الگوی خاص همان منطقه به لحاظ فرهنگی، شغل غالب و سبک زندگی پیروی می کند، لذا شناخت شیوع موارد تشخیصی قطعی آن در دوره های خاص زمانی می تواند اطلاعات ارزشمندی را ارائه داده و از جهت انجام دستورالعمل ها و توصیه های سلامت نقش مفیدی را ایفا نماید.
روش بررسی
این مطالعه مشاهده ای از نوع مقطعی است و جامعه آماری آن شامل کلیه مراجعین به مرکز ام.آر.آی کردستان جهت انجام ام.آر.آی کمری (بدون تزریق) در مدت زمان 6 ماهه اول سال 1385 می باشد. در این مطالعه با روش سرشماری کلیه مراجعین پس از انجام ام.آر.آی کمری بدون تزریق، یافته های ام.آر.آی توسط متخصص دوره دیده، بررسی شده و بر اساس علایم رادیوگرافیک، وجود هرنی در محل هر دیسک بین مهره ای و شدت آن گزارش گردید. سوالاتی نیز شامل اطلاعات دموگرافیک، شکایت اصلی بیمار و علایم همراه و مدت زمان وجود علایم پرسیده شده و در برگه های مربوطه ثبت شد. اطلاعات مربوطه پس از کدبندی وارد محیط SPSS شده و تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
از میان تعداد 2210 مورد ام.آر.آی انجام شده بدون تزریق کمری، در مرکز ام.آر.آی کردستان در 6 ماهه اول 1385، پس از حذف موارد عمل شده و رکوردهای مخدوش، تعداد کلی 1988 مورد وارد مطالعه شدند. از این میان 4/50% زن و بقیه مرد بوده اند. میانگین سنی افراد 85/13±69/41 سال می باشد، که بیشترین تعداد آنها در دامنه سنی 36 تا 45 سال قرار گرفته اند. هرنی دیسکال در میان زنان خانه دار و نیز مردان کارمند شیوع بیشتری داشت. مشکل افراد در رابطه با شدت هرنی عموما به صورت Bulging و Protrusion بوده و در کل به میزان 7/87% مراجعین درجاتی از هرنی را داشتند که میانگین سنی افراد دارای هرنی بطور معنی داری بیشتر از افراد دیگر بود (000/0p=) و در مقایسه نیز زنان سن درگیری بالاتری را نسبت به مردان داشتند (000/0p=) و نیز با افزایش سن افراد در گروه های سنی، شدت هرنی نیز افزایش می یافت (000/0p=).
نتیجه گیری
ام.آر.آی مودالیته انتخابی مناسبی برای بررسی بیماران مبتلا به کمردرد مشکوک به هرنی دیسکال است. هرنی دیسکال کمری هم که یکی از علل مهم کمردرد است در منطقه کردستان دارای شیوع بالایی می باشد. در این ارتباط باید گفت که اتخاذ سیاستهای گسترده در زمینه آموزش بهداشت عمومی جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری های ستون مهره های کمری بسیار لازم بنظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
64
لینک کوتاه:
magiran.com/p472751 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!