رابطه بین میزان کلسیم ردیافتی با پره اکلامپسی و پر فشاری دوران بارداری

چکیده:
سابقه هدف
پر فشاری ناشی از بارداری و پرهکلامپسی یکی از عوارض دوارن بارداری است که بعد از هفته بیستم بارداری رخ می دهد و می تواند منجر به عوارضی چون زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و... گردد. هدف این مطالعه بررسی رابطه بین دریافت پایین کلسیم با بروز پره اکلامپسی و پرفشاری در دوران بارداری می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی بر روی 95 زن باردار انجام شد. در این مطالعه پرفشاری ناشی از بارداری بصورت داشتن فشار سیستولیک mmHg 140؟ و یا فشار دیاستولیک mmHg 90؟ در دو اندازه گیری متوالی و پره اکلامپسی بصورت داشتن پر فشای خون به اضافه ادم و آلبومینوری (1+) تعریف شد. افراد مورد مطالعه در 3 گروه پره اکلامپتیک (32 = n)، پرفشار (33 = n) و شاهد (30 = n) قرار گرفتند. به منظور ارزیابی کلسیم دریافتی افراد مورد مطالعه، از یادآمد 24 ساعته خوراک برای 2 روز و پرسشنامه تکرر مصرف مواد غذایی برای سه ماه استفاده شد و برای مقایسه متغیرهای کمی و کیفی بین گوه ها از آنالیز واریانس، روش Tukey HSD و chi-square استفاده گردید.
یافته ها
تحقیق نشان داد که دریافت کلسیم در تمام افراد شکت کننده پایین تر از RDA قرار دارد. میانگین دریافت کلسیم در افراد گروه پرهاکلامپتیک، پرفشار و شاهد به ترتیب 940، 880 و 1020 میلی گرم بود. کلسیم ردیافتی افراد پره اکلامپتیک از لحاظ آماری تفاوت معنی داری با گروه شاهد نشان نداد (1/0 < p). اما این تفاوت برای افراد دارای پرفشاری ناشی از بارداری معنی دار بود (01/0 > p). همچنین کلسیم دریافتی، رابطه معنی داری با پرفشاری بارداری نشان داد (01/0 > p 82/0 = r) ولی با پره اکلامپسی رابطه معنی داری نشان نداد (05/0 < p).
نتیجه گیری و توصیه ها: یافته های این تحقیق حاکی از آن است که پایین بودن کلسیم دریافتی در دوران بارداری می تواند خطر بروز پر فشاری ناشی از بارداری را افزایش دهد، ولی با بروز پره اکلامپسی رابطه ای ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p472789 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!