ریسک فاکتورهای قلبی - عروقی در جمعیت شهری تهران: مطالعه قند و لیپید تهران (گزارش نهایی فاز اول)

چکیده:
سابقه و هدف
بیماری های قلبی – عروقی به یکی از شایع ترین بیماری های کشورهای در حال پیشرفت، به خصوص در مناطق شهری، تبدیل شده است. این مطالعه به منظور تعیین شیوع ریسک فاکتورهای قلبی – عروقی در جامعه شهری تهران، طراحی شده است.
مواد و روش ها
شیوع و توزیع پرفشاری خون، استعمال سیگار، اختلالات چربی، دیابت شیرین و چاقی در 15005 فرد بالای 3 سال که با روش نمونه برداری تصادفی خوشه ایاز منطقه 13 تهران از بهمن 1377 تا مرداد 1380 انتخاب شده بودند. تعیین گردید. کل انرژی دریافتی، درصد انرژی دریافتی از پروتئین، کربوهیدرات و چربی نیز در یک زیر گروه 1474 نفری با میانگین دوبار یاد آمد غذایی محاسبه گردید.
یافته ها
در بزرگسالان، 78% زنان حداکثر یکی از ریسک فاکتورهای قلبی–عروقی را دارا بودند. درصد بزرگسالانی که دو یا بیش از دو ریسک فاکتور قلبی–عروقی داشتند، در زنان به طور معنی داری بیش از مردان بود. در کودکان و نوجوانان، فقط در 9% پسران و 7% دختران دو با بیش از دو ریسک فاکتور قلبی – عروقی مشاهده شد. میانگین درصد انرژی دریافتی از کربوهیدرات، پروتئین و چربی به ترتیب 9/6؟ 8/57، 8/1؟ 1/11 و 2/7؟ 9/30 بود.
نتیجه گیری و توصیه ها:شیوع ریسک فاکتورهای قلبی–عروقی در جامعه شهری تهران بالا است.در این میان بالا بودن کلسترول نام، پایین بودن سطح سرمیHDL-C و بالا بودن نسبت دور کمر به باسن (WHR) توجه ویژه ای را می طلبد. تغییر در شیوه زندگی موثرترین راهکار در پیشگیری و کنترل ریسک فاکتورهای قلبی – عروقی مطرح شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p472797 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!