بررسی اثر مومیایی بر روی برخی از شاخص های دخیل در ترمیم زخم در موش سوری

پیام:
چکیده:
مقدمه
مومیایی در طب سنتی برای درمان التهاب، آسیب مفاصل، شکستگی ها، زخم ها و دردهای ستون فقرات مورد استفاده قرار می گیرد. اثر آن در ترمیم شکستگی استخوان تیبیای خرگوش مطالعه شده که نتایج حاصله، مفید بودن آن را تایید می کند. با توجه به ادعای افراد بومی و توصیه های طب سنتی مبنی بر مؤثر بودن مومیایی در التیام زخم، مطالعه حاضر با هدف بررسی علمی تاثیر مومیایی بر روی برخی از شاخص های دخیل در ترمیم زخم موش سوری انجام شد.
روش
این مطالعه تجربی بر روی 56 سر موش سوری انجام شد. زخم ها با ایجاد برش طولی بر روی پوست ناحیه پشت صورت گرفت.گروه های مورد آزمون (مومیایی) و شاهد (سرم فیزیولوژی) سه، هفت، چهارده و بیست و یک روز پس از عمل جراحی از طریق برخی از متغیر های بافتی ترمیم زخم و میزان کشش لازم برای از هم گسیختن برش التیام یافته به کمک دستگاه تانسیومتر مورد مقایسه و تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
یافته ها
مقایسه برخی از شاخص های بافتی دخیل در ترمیم زخم بین گروه های آزمون و شاهد در هیچیک از روزهای هفت، چهارده، بیست و یک روز پس از جراحی تفاوت معنی داری را نشان نداد. براساس مقایسه میانگین کشش لازم برای ازهم گسیختن زخم ترمیم یافته در روزهای هفتم و بیست و یکم گروه های آزمون و شاهد میزان کشش لازم برای از هم گسیختن زخم ترمیم یافته درگروه آزمون بیش از گروه شاهد بود.
نتیجه گیری
مقایسه میانگین کشش لازم برای از هم گسیختن زخم ترمیم یافته گروه های آزمون وشاهد حاکی از اثرات مفید و معنی دار مومیایی درروند استحکام زخم التیام یافته بوده و معنی دار نبودن تفاوت در برخی از شاخص های بافتی شاید ناشی از تاثیرات ناچیز مومیایی بر این شاخص ها باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
267 تا 277
لینک کوتاه:
magiran.com/p472936 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!