اثر روش های گوناگون Obturation بر کیفیت پرکردگی کانال های C شکل دندان های مولر

پیام:
چکیده:
بیان مساله: در کانال های C شکل (C-Shape) به علت وجود پیچیدگی های ساختار کانال ریشه، استفاده از یک روش پرکردگی، که بتواند مواد پرکننده را به درون این ارتباطات نامنظم در میان کانال های اصلی هدایت کند، ضروری است.
هدف
هدف از بررسی کنونی، ارزیابی و مقایسه ی اثربخشی سه روش گوناگون پرکردگی در کیفیت پرکردن ساختار نامنظم کانال های C شکل ریشه ی دندان های مولر بود.
مواد و
روش
شمار30 دندان مولر کشیده شده ی با کانال C شکل انتخاب شدند. پس از آماده سازی و شکل دهی یکسان کانال های ریشه، نمونه ها به سه گروه مساوی 10تایی بخش شدند. گروه یکم، با روش تراکم کناری سرد (CL) و گروه دوم، با شیوه ی تراکم کناری گرم (WL) و گروه سوم، با روش تراکم عمودی گرم (WV) پرگردیدند. سپس، کیفیت پرکردگی کانال و تنگه ی میان آنها، به وسیله ی سه مشاهده گر جداگانه و با ارزیابی مقاطع طولی و عرضی دندان های شفاف شده، بررسی گردید. داده ها با آزمون های آماری آنالیز واریانس دو و یک سویه، تی (T) و مجذور کای واکاوی شد.
یافته ها
ارزیابی نگاره های طولی نشان داد، که میان سه روش مورد استفاده، بیشترین درصد کیفیت خوب پرشدگی در گروه تراکم عمودی مشاهده گردید (80 درصد)، که به گونه ای معنادار از گروه کناری گرم بیشتر بود (05/0p<). کمترین درصد کیفیت خوب پرشدگی در ناحیه ی تنگه ی کانال ها مشاهده شد (7/46 درصد) که به گونه ای معنادار کمتر از نواحی دیگر بود (05/0p<). ارزیابی مقاطع عرضی دندان نشان داد، که میان اندازه های درصد فضای پرشده ی تنگه با مواد پرکننده در سه روش پرکردگی و نیز، در دو ناحیه ی کرونال و اپیکال کانال تفاوت آماری معنادار وجود نداشت (05/0p>).
نتیجه گیری
نتایج نشان داد، که هیچ یک از روش های پرکردگی پیشنهادی نتوانستند فضای کانال ریشه را کاملا پر کنند، اما به نسبت، دو روش تراکم عمودی گرم و کناری سرد، از تراکم کناری گرم قابل قبول تر بودند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p476027 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!