بررسی الگوی مقاومت به سیپروفلوگساسین بر روی باکتری های گرم منفی جدا شده از کشت ادرار کودکان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
عفونت های ادراری رخداد نسبتا شایعی در کودکان است. سیپروفلوگساسین، آنتی بیوتیک بالقوه موثری در درمان عفونتهای ادراری اطفال به شمار می رود. گر چه سیپروفلوگساسین بطور وسیعی در درمان عفونت های ادراری بزرگسالان مورد استفاده قرار می گیرد، اما اطلاعات نسبتا کمی در مورد کاربرد و میزان حساسیت آن در کودکان وجود دارد و ظهور سوش های مقاوم به سیپروفلوگساسین اهمیت خاصی دارد. این مطالعه وضعیت کنونی مقاومت باسیلهای گرم منفی جدا شده از نمونه های ادراری را به طور آزمایشگاهی در مرکز پزشکی کودکان تبریز نسبت به سیپروفلوگساسین مورد بررسی قرار داده و با آنتی بیوتیک های دیگر مورد مقایسه قرار می دهد.
روش ها
در یک پژوهش آینده نگر 213 باکتری از بیماران مبتلا به عفونتهای ادراری در آزمایشگاه مرکز پزشکی کودکان تبریز در سال 83-82 جمع آوری شد. سپس آنتی بیوگرام به روش دیسک دیفیوژن (کریبی- بوثر) نسبت به سیپروفلوگساسین انجام شد و با داروهای آمپی سیلین، کوتریموکسازول، جنتامایسین، نیتروفورانتوئین، نالیدیکسیک اسید و آمیکاسین مورد مقایسه قرار گرفت. میانگین سنی بیماران مورد مطالعه 4.5 سال بود. در طی 9 ماه از 213 بیمار مورد مطالعه 59% مونث و 41% مذکر بودند. سوشهای جدا شده از ادرار عبارت بودند از 169 (79%) اشریشیا کلی، 19 کلبسیلا پنومونیه، 11 انتروباکتر کلواکه، 9 پزودوموناس آئروژینوزا، 3 کلبسیلا اکسی توکا و 2 مورد پروتئوس میرابیلیس.
یافته ها
مقاومت به آمپی سیلین 203 مورد (95%)، کوتریموکسازول 139 (64.7%)، جنتامایسین 86 (40%)، نیتروفورانتوئین 57 (26.7%)، نالیدیکسیک اسید 48 (22.5%)، آمیکاسین 39 (18.3%) و سیپروفلوگساسین 10 (4.3%) بود.
نتیجه گیری
با مقایسه نتایج الگوی حساسیت و مقاومت داروئی سیپروفلوگساسین با داروهای رایج در درمان عفونت های ادراری و مطالعاتی که در زمینه بی خطر بودن مصرف آن وجود دارد می توان نتیجه گرفت که این دارو می تواند جایگزینی شایسته ای برای درمان عفونت های ادراری کودکان باشد. مقاومت به سیپروفلوگساسین در این منطقه، تنها در مورد اشریشیا کلی (4.3%) مشاهده شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
29
لینک کوتاه:
magiran.com/p477324 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!