تهیه لیپوزوم های فوزوژنیک حاوی سیکلوسپورین A و ارزیابی اثرات ایمونوساپرسیوی آن در کشت سلول های T انسانی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
لیپوزوم های فوزوژنیک یک سیستم دارورسانی ذره ای محسوب می شوند که بیشتر محتویات خود را در اختیار سیتوزول سلول قرار می دهند و اثبات شده است که جهت رساندن ماکرومولکول هایی نظیرDNA، پروتئین ها و پلی ساکاریدها به سلول ها حامل مناسبی هستند. این مطالعه با هدف استفاده از لیپوزوم های فوزوژنیک به عنوان یک سامانه دارو رسانی جهت سیکلوسپورین A صورت گرفت.
روش ها
در این مطالعه ابتدا با استفاده از DPPC (Dipalmitoylphosphatidylcholine) و کلسترول به وسیله روش تبخیر حلال لیپوزوم های حاوی سیکلوسپورین تهیه شد و جهت تهیه لیپوزوم های فوزوژنیک DOPE (Dioleoylphosphatidylethanolamine) به مجموعه فسفولیپیدها اضافه شد. با عبور هر دو نوع لیپوزوم از فیلتر پلی کربنات لیپوزوم هایی با اندازه مشخص برابر 1000، 400 و 100 نانومتر تهیه شدند. جهت تعیین ویژگی های لیپوزوم های حاصله ابتدا اندازه این لیپوزوم ها به وسیله particle size analyzer و سپس درصد احتباس آنها در طی زمان تا دو ماه تعیین شد. در نهایت اثرات ایمونوساپرسیوی این لیپوزوم ها و محلول مایی سیکلوسپورین به صورت in vitro با کشت سلول های T انسانی با استفاده از تست MTT[3-(4,5- dimethylthiazol-2-yl)-2, 5- diphenyl terazolium bromide] مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت.
یافته ها
بررسی میکروسکوپی فرمولاسیون های لیپوزومی نشان داد که لیپوزوم ها حاصل MLV (Multi Lamellar Vesicle) می باشند و اندازه لیپوزوم های غیر فوزوژنیک و فوزوژنیک به ترتیب برابر1.760±0.006 و 2.122±0.04 میکرومترمی باشد. درصد احتباس لیپوزوم های غیر فوزوژنیک و فوزوژنیک به صورت MLV در زمان تهیه به ترتیب برابر 79.71±3.00 و85.67±9.46 درصد بود و کاهش اندازه لیپوزوم ها تاثیری بارزی بر روی درصد احتباس نداشت. بررسی اثرات ایمونوساپرسیوی به وسیله تست MTT نشان داد که لیپوزوم های فوزوژنیک نسبت به لیپوزوم های غیر فوزوژنیک و محلول مایی سیکلوسپورین به مراتب اثرات مهاری بیشتری بر روی تکثیر سلول های T دارند. مقدار IC50 جهت لیپوزوم های فوزوژنیک MLV، با اندازه 1000، 400 و 100 نانومتر به ترتیب برابر6.151×10-6، 4.123×10-5، 1.461×10-4 و 1.276× 10-4 mM بود.
نتیجه گیری
در طی این بررسی امکان تهیه لیپوزوم های حاوی سیکلوسپورین با درصد احتباس بالا و نسبتا پایدار حاصل شده است که نتایج نشان می دهد که لیپوزوم های فوزوژنیک یک سامانه دارورسانی مطلوب جهت سیکلوسپورین محسوب می شود
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p477328 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!