مقایسه معیارهای سفالومتری دنتوفاسیال در دو گروه از بیماران تنفس دهانی با انسداد قدامی و خلفی بینی

چکیده:
زمینه و هدف
این مطالعه به منظور مقایسه تعدادی از معیارهای سفالومتری در دو گروه از افراد تنفس دهانی با انسداد قدامی)حفره بینی(و انسداد خلفی)فضای ناروفارینگس به دلیل بزرگی ادنویید(در گروه سنی 7-15 سال صورت گرفته است تا بتوان به برخی از سوالات در رابطه با اختلاف نظرها راجع به ناهنجاری ها و مال اکلوژن در بیماران تنفس دهانی پاسخ داد.
روش بررسی
در این مطالعه 79 نفر مبتلا به تنفس دهانی)چهل نفر انسداد قدامی با متوسط سنی 97/10 سال و 39 نفر انسداد خلفی با متوسط سنی 87/10 سال(که نوع انسداد آنها توسط متخصص گوش، حلق و بینی تایید گردید و هیچ گونه درمان ارتودنسی دریافت نکرده اند، انتخاب شده و از هر کدام رادیوگرافی سفالومتری لترال در شرایط استاندارد تهیه گردید. پس از51 (Tracing) متغیر اندازه گیری و با مشخص کردن میانگین و انحراف معیار، آزمون t در مورد آنها انجام و سطح معنی داری مشخص گردید.
یافته ها
از 15 متغیر مورفولوژی دندانی صورتی، میانگین شش متغیر اختلاف معنی داری را بین دو گروه نشان دادند که عبارتند از: زوایای toFH(Ideal) د1toNA، د1toSN، د1، Go. Me-SN. Y-Axis وInclination افزایش معنی دار میانگین سه متغیر اول در گروه انسداد قدامی بیانگر پروتروژن دندانهای قدامی بالا نسبت به گروه انسداد خلفی می باشد. در گروه انسداد خلفی افزایش معنی دار میانگین زوایای محورY وGo.Me-SN نشان دهنده چرخش رو به عقب ماندیبول و افزایش معنی دار میانگین زاویه Inclination بیانگر چرخش رو به جلوی ماگزیلا می باشد. میانگین سایر متغیرهای دندانی صورتی یعنی toFH-ANB-SNA د1Ar-Go-S-IMPA- وLH اختلاف معنی داری را بین دو گروه نشان ندادند.
نتیجه گیری
بنابراین نوع انسداد بینی در بیماران تنفس دهانی بر مورفولوژی دندانی صورتی تاثیر می گذارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
79
لینک کوتاه:
magiran.com/p477438 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!