بررسی مقایسه ای کاربرد پیوند بافت همبندی و ممبران قابل جذب کلاژنه گاوی (Biomend) در پوشش سطح ریشه های عریان شده

چکیده:
زمینه و هدف
یکی از شایعترین بیماری ها در جوامع انسانی، بیماری های پریودنتال می باشد و در میان این بیماری ها تحلیل لثه فراوانی قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. هدف از مطالعه حاضر ارزیابی مقایسه ای میزان پوشش سطوح عریان ریشه دندانها به وسیله دو تکنیک: بازسازی هدایت شده نسجی با کاربرد ممبران قابل جذب از جنس کلاژنه گاوی (Biomend) و پیوند بافت همبندی به روش Harris می باشد.
روش بررسی
مطالعه حاضر مطالعه مداخله ای از نوع کار آزمایی بالینی شاهددار می باشد و اطلاعات جمع آوری شده از طریق مشاهده، مصاحبه و ثبت در فرم اطلاعاتی بدست آمد. دراین تحقیق بیست دندان قدامی و پرمولر با تحلیل لثه ClI، II میلر در سمت باکال فک بالا و پایین به طور تصادفی بعد از آموزش بهداشت و کنترل، به وسیله دو تکنیک بازسازی هدایت شده نسجی و پیوند بافت همبندی تحت درمان قرار گرفتند. برای انجام پیوند بافت همبندی ازروش Harris و در تکنیک بازسازی هدایت شده نسجی با یک انسیزیون سالکولار و دو انسیزیون مایل آزاد کننده، فلپ به صورت Full thickness جهت اکسپوز کردن استخوان کنار زده شد سپس فلپ به صورت Split به طرف آپیکال جهت تسهیل در کرونالی کردن فلپ ادامه داده شد و ممبران در ناحیه تحلیل طوری تطابق یافت که حداقل سه میلی متر از نواحی طرفی و آپیکالی بر روی استخوان قرا ر گیرد و در نهایت فلپ با بخیه Sling به صورت کرونالی قرار گرفت. بیماران در هر دو گروه در فواصل زمانی یک هفته، دو هفته، یک ماه و شش ماه ویزیت شدند و بعد از شش ماه، اطلاعات بدست آمده از بیماران که شامل عمق تحلیل، عمق شیار لثه ای، میزان عرض لثه چسبنده و میزان پوشش ریشه برحسب میلی متر و درصد بود که بر مبنای آزمون Wilcoxaon Signed Ranks برای مقایسه قبل و بعد از عمل و آزمون U-Mann-Whitney برای مقایسه دو روش به کار برده شده، با نرم افزار رایانه ای SPSS مورد آنالیز آماری قرار گرفت.
یافته ها
نتایج مطالعه نشان داد که میانگین و انحراف معیار درصد پوشش ایجاد شده شش ماه بعداز درمان 2/10%±22/71% و با روش بافت همبندی 06/16%±67/80% در صد بود و اختلاف معنی داری را نشان نمی داد. (134/0.(P= هر دو روش کاهش مشابهی را در عمق تحلیل و عمق پروبینگ نشان داد.کاربرد پیوند بافت همبندی در مقایسه با روش بازسازی هدایت شده نسجی حصول لثه چسبنده بیشتری را نشان داد. میانگین و انحراف معیار این متغیر برای پیوند بافت همبندی 33/0±47/4 و برای روش بازسازی هدایت شده نسجی 34/0±73/1 بود که از نظر آماری اختلاف بین دو گروه معنی دار بود (001/0(P<.
نتیجه گیری
هر دو روش برای پوشش سطوح عریان ریشه ها پیش آگهی خوبی دارند ولی در مواقعی که نیاز به افزایش عرض لثه چسبنده باشد روش پیوند بافت همبندی مطلوبتر است. در مقابل، در مواقعی که نیاز به افزایش لثه کراتینیزه نباشد ممبران قابل جذب به دلیل عدم نیاز به ناحیه دهنده مناسبتر می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
10
لینک کوتاه:
magiran.com/p477439 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!