بررسی مقایسه ای اثر سیتانست و مپی واکائین بر روی فشار خون بیماران مبتلا به فشار خون بالا

چکیده:
زمینه و هدف
انتخاب نوع داروی بی حسی موضعی در بیماران مراجعه کننده به ویژه بیماران با مشکلات قلبی و عروقی حائز اهمیت است. مطالعاتی پیرامون داروهای بی حسی موضعی و پریلوکائین و مپی واکائین و به ویژه لیدوکائین صورت گرفته ولی به تاثیرات همودینامیکی دو داروی پریلوکائین با ماده اگر فشار فلی پرسین (سینانست) و مپی واکائین بدون ماده رگ فشار که استفاده از آن در بیماران قلبی و عروقی توصیه شده، کمتر توجه گردیده است. مطالعه حاضر به بررسی مقایسه اثر سیتانست و مپی واکائین روی فشار خون در بیماران مبتلا به فشار خون بالا می پردازد.
روش بررسی
در این پژوهش بالینی، از بین بیماران مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی اصفهان، 18 بیمار (15 زن و سه مرد) بیمار مبتلا به فشار خون بالا با میانگین سنی 7/49 سال که نیاز به خارج کردن دندان و یا جراحی در ناحیه فک پایین داشتند انتخاب شدند. به همه این بیماران در یک جلسه مپی واکائین و در جلسه دیگر سیتانست تزریق شد. تزریق در همه بیماران یکسان و بلاک عصب آلوئولر تحتانی بود. در هر جلسه، نبض، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و متوسط فشار خون شریانی، حین پنج و ده دقیقه پس از تزریق اندازه گیری و ثبت گردید و با آزمون آماری Repeated measure analysis در نرم افزارSPSS روایت چهار تحلیل شد.
یافته ها
میانگین تغییرات نبض، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در تزریق سیتانست به ترتیب پنج دقیقه بعد از تزریق 81/2 + 77/0، 34/1 + 36/0 و 77/0 + 3/3 و ده دقیقه پس از تزریق 11/3 + 55/0، 39/1 + 24/0 و 55/1 + 23/0 بود و با تزریق مپی واکائین به ترتیب پنج دقیقه پس از تزریق 2/5 + 77/0، 9/0 + 5/0 و 48/0 + 12/0 و ده دقیقه بعد از تزریق 29/5 + 88/0، 03/1 + 3/0 و 54/0 + 17/0 بود که در هیچ کدام از موارد اختلاف معنی داری بین دو دارو مشاهده نشد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده به نظر می رسد استفاده از دو داروی بی حسی موضعی سیتانست همراه با ماده رگ فشار و مپی واکائین بدون ماده رگ فشار در بیماران قلبی و عروقی و همراه با فشار خون بالا در اقدامات دندانپزشکی یکسان است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
85
لینک کوتاه:
magiran.com/p477469 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!