ضرابیان محمد،علی قلی مرضیه،لقمانی نژاد نسترن

چکیده:
بیان مسئله: بررسی کاهش باکتری داخل کانال با سه روش مکانیکی K-Type، Instrumentation دستی، Race و Profile چرخشی بیان مساله: پاکسازی کانال از ذرات عاجی (debries) مختلف و حذف منبع عفونت از مهمترین اصول و لازمه اصلی موفقیت درمان ریشه می باشد؛ زیرا علت اصلی شکست درمانهای ریشه، نفوذ باکتری ها و یا مواد حاصل ازآنها به بافتهای پری اپیکال می باشد. وسایل جدیدی که امروزه برای آماده سازی کانال طراحی و عرضه شده اند، می توانند این امر را بهبود بخشند.
هدف
مطالعه حاضر با هدف مقایسه میزان کاهش Enterococcus-faecalis (Ef) داخل کانال با سه روش مکانیکی instrumentation شامل، دستی (K-type) و چرخشی (Profile و Race) انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی، از 30 دندان تک ریشه استفاده شد. 3 نمونه به عنوان شاهد منفی و 3 نمونه به عنوان شاهد مثبت و بقیه نمونه ها در سه گروه 8 تایی قرار گرفتند. باکتری انتروکوکوس فکالیس در کانال ریشه قرار داده شد. بعد از گذشت زمان انکوباسیون از کانالها کشت میکروبی تهیه شد. سه روش instrumentation شامل موارد زیر بود:- استفاده از روش crown-down و فایل دستی K-type- استفاده از روش crown-down و سیستم چرخشی Profile- استفاده از تکنیک crown-down و سیستم چرخشی Race بعد ازعمل instrumentation نیز از کانال ها کشت میکروبی تهیه شد. معیار ارزیابی شامل تعیین درصد کاهش باکتری Ef با سه روش فوق و با استفاده از آزمون ANOVA یک طرفه بود. P≤0.05 به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.
یافته ها
میانگین و انحراف معیار در گروه 98.74±2.57 K-type، در گروه 99.33±1.01 Profile و در گروه 98.60±2.39 Race بود. بین سه روش instrumentation از نظر توانایی در حذف باکتری اختلاف معنی داری حاصل نگردید.
نتیجه گیری
مطابق یافته های این تحقیق K فایل دستی و روش های چرخشی Profile و Race می توانند در آماده سازی کانال ها مورد استفاده قرار گیرند؛ اما از آنجا که دسترسی به فایلهای دستی نسبت به روش های چرخشی آسانتر است و به تجهیزات کمتری نیاز دارد و نیز تمامی این سیستم ها از نظر توانایی در حذف باکتری یکسان هستند؛ بنابراین در کانالهای مستقیم می توان از فایلهای دستی به جای سیستم های چرخشی استفاه نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
44
لینک کوتاه:
magiran.com/p477944 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!