ارزیابی فعالیتهای بیولوژیک و ایمنولوژیک لیپوپلی ساکارید بروسلا آبورتوس

پیام:
چکیده:
مقدمه
لیپوپلی ساکارید (LPS) بروسلا آبورتوس در تشخیص بیماری تب مالت (بروسلوزیس) و بعنوان یکی از اجزای واکسن زیر واحدی بر علیه این بیماری حائز اهمیت است. بررسی فعالیت بیولوژیک لیپوپلی ساکارید بروسلا آبورتوس و میزان حفاظت بخشی آن هدف این تحقیق است.
مواد و روش ها
. LPSبروسلا آبورتوس با روش ان _ بوتانل استخراج و با روش اولترا سانتریفوژ خالص گردید. لیپوپلی ساکارید بروسلا با تیمار قلیائی سم زدایی شد. میزان سمیت LPSبروسلا در قیاس با شکل سم زدایی شده آن به روش LAL(Limulus Amoebocyte Lysate) و تب زایی در خرگوش بررسی شد. ارزیابی ایمنولوژیک آن در مدل حیوانی با تعیین تیتر آنتی بادی و میزان حفاظت بخشی آن صورت گرفت. یافته های پژوهش: نتایج نشان داد که مقدار آلودگی پروتئینی و اسیدهای نوکلئیک به ترتیب کمتر از 2% و 1% بود. آزمایش تب زایی باμg/ml 10 لیپو پلی ساکارید بروسلا آبورتوس وμg/ml 5/ لیپوپلی ساکارید E.coli مثبت و در مقادیر μg/ml10 و 50 از لیپوپلی ساکارید سم زدایی شده (D-LPS) منفی بود. آزمایش LAL با ng/ml 10 از D-LPS منفی و با ng/ml 04/ لیپوپلی ساکارید بروسلا آبورتوس مثبت شد. تیتر آنتی بادی گروه دریافت کننده LPS نسبت D-LPS بالاتر بود، و اختلاف معنی داری از نظر حفاظت بخشی بین گروه های دریافت کننده LPS و D-LPS با گروه کنترل منفی وجود داشت (p<0.05) همچنین اختلاف معنی داری از نظر حفاظت بخشی بین گروه دریافت کننده LPS و D-LPS وجود نداشت. (p<0.05)نتیجه گیری نهایی: نتایج نشان داد که سمیت D-LPS بروسلا آبورتوس بشدت کاهش یافته می توان چندین برابر لیپوپلی ساکارید بروسلا آبرتوس از آن، جهت تحریک سیستم ایمنی بکار برد و توانایی لیپوپلی ساکارید بروسلا آبورتوس نسبت به لیپوپلی ساکارید E.coli در ایجاد شوک سپتیک بسیار ضعیف تر است و می توان بطور مستقیم از آن بعنوان ایمنوژن استفاده کرد. همچنین حفاظت بخشی LPS و D-LPS احتمالا ناشی از نقش مهم ایمنی همورال در عفونت ثانویه بروسلا می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
14
لینک کوتاه:
magiran.com/p480227 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!