فراهم سازی امکان استفاده از سیستم های اطلاعات جغرافیایی در تصمیم گیری های مدیریتی در بخش بهداشت و درمان

چکیده:
مقدمه
اطلاع رسانی و ت‍اثیر عمده آن در تقویت و تحکیم فرآیند تصمیم گیری مدیریتی منجر به بالاترین کارایی یک سیستم می گردد. بنابراین چنانچه اطلاعات با سرعت لازم و به نحو شایسته ای در اختیار مدیران قرار گیرد، آنان را در تصمیم گیری های صحیح و مناسب یاری می دهد. عدم حصول این شرایط، مشکلات جبران ناپذیری به خصوص در بخش بهداشت و درمان بوجود می آورد. سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) این امکان را بوجود می آورد که اطلاعات موردنیاز سریع تر، دقیق تر، به هنگام و با امکانات بیشتر به دست کاربران برسد تا از آن در برنامه ریزی ها استفاده نمایند. هدف از اجرای این پروژه، ایجاد سیستم GIS در بخش بهداشت و درمان و نشان دادن مزایای آن نسبت به سیستم های دیگر اطلاعاتی از جمله سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) در عمل و تایید و تعیین خصوصیات کاربردی برتر آن بوده است.
روش کار
پس از بررسی های لازم و تشکیل جلسات کارشناسی، سه شهرستان (فارسان از استان چهار محال و بختیاری، دشتی از استان بوشهر و بم از استان کرمان) که دارای تنوع اقلیمی و بیماری های مرتبط با محیط می باشند، برای اجرای پروژه انتخاب شدند. در ابتدا اطلاعات توصیفی جمع آوری و با انتخاب و اصلاح نقشه های پایه، لایه های اطلاعات مورد نیاز بر روی اطلاعات مکانی منطبق گردیدند.
نتایج
در اجرای این پروژه بر مبنای اطلاعات توصیفی شبکه بهداشت و درمان و نیاز سنجی، مدل داده طراحی و در قالب یک بانک اطلاعات جغرافیایی (مکانی) پیاده سازی شد. به طور مثال تسهیلات بهداشتی و درمانی به همراه اطلاعات توصیفی آنها بر روی نقشه جغرافیایی شهرستان و در مکان های مربوطه تعیین و مشخص گردید. به طوری که لایه های اطلاعاتی مختلف مراکز بهداشتی به صورت دینامیک و همزمان قابل رویت است. همچنین می توان موارد بروز بیماری های مهم و در حال مراقبت نظیر سل، مالاریا، تالاسمی، وبا و غیره را در مکان های وقوع و روی نقشه معین و نسبت به پیشگیری و کنترل آنها با اطلاعات جامع و سریع تر اقدام نمود.
نتیجه گیری
سیستم در نهایت پاسخگوی بسیاری از نیازهای اطلاعاتی نظام سلامت است و امکان توسعه و بهبود آن از بسیاری لحاظ وجود دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
58
لینک کوتاه:
magiran.com/p483147 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!