فعالیت آنتی اکسیدانی و ترکیبات شیمیائی اسانس بخش های هوائی گیاه Satureja sahendica Bornm.

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
جنس Satureja متعلق به تیره Labiatea می باشد که گونه های زیادی از آن در سراسر دنیا پراکنده اند و از این میان حدود 12 گونه در ایران وجود دارند که 8 گونه آن منحصر به ایران می باشد. این گیاهان از نقطه نظر کاربرد در صنایع غذائی، داروئی، آرایشی و غیره حائز اهمیت فراوان هستند. هدف از مطالعه حاضر شناسائی کیفی و کمی اسانس بدست آمده از بخش های مختلف هوائی گیاه مرزه سهندی و مقایسه آنها با یکدیگر و تعیین میزان فعالیت آنتی اکسیدانی آنها می باشد.
روش ها
در این پژوهش بخشهای هوائی گیاهS. sahendica در اواخر تابستان، در مرحله گلدهی کامل از رویشگاه طبیعی خود واقع در منطقه اسکو در آذربایجان شرقی به مختصات جغرافیائی N: 37 43 52.7 وE: 46 10 3.6 و ارتفاع 2048 متری جمع آوری و پس از خشک شدن در سایه و دمای محیط تا زمان اسانس گیری در دمای حدود دو درجه سانتیگراد نگهداری شدند، سپس بخشهای هوائی به دو بخش مجزای گل آذین (شامل: گل و محور گل) S1 و بخش رویشی (شامل: برگ و محور ساقه) S2 تقسیم شده و توسط دستگاه کلونجر به صورت مجزاءاسانس گیری بعمل آمد.عمل اسانس گیری برای هر نمونه سه بار تکرار شد و میانگین درصد اسانس هر نمونه بدست آمد.
یافته ها
مقدار اسانس بدست آمده از نمونه S1 برابر v/w19/0 %66/1 و برای نمونهS2 برابر v/w12/0 %5/1 می باشد. در اسانس نمونه S1 تعداد 29 ترکیب شناسایی شدندکه ترکیبات عمده آن عبارتند از تیمول (%57/32)، گاما- ترپینن (%33/29) و پارا- سیمن (%48/23) و در اسانس نمونه S2 تعداد 23 ترکیب شیمیایی شناسایی شدند که ترکیبهای عمده ان عبارتند از: پارا- سیمن (%88/44)، تیمول (%22/28) و گاما- ترپینن (%07/10) میباشند. فعالیت آنتی اکسیدانی نمونه های اسانس بوسیله روش DPPH ارزیابی و میزان RC50 برای نمونه S1 و S2 به ترتیب برابر با mg/ml و mg/ml تعیین گردیدند.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج بدست آمده اسانس حاصل از بخش های مختلف گیاه می تواند کاربرد فراوان در صنایع دارویی و صنایع غذائی داشته و به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی جایگزین آنتی اکسیدان های مصنوعی گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p483500 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!