بررسی محلولیت دیکلوفناک سدیم در حلالهای دو تایی و سه تایی به منظور بدست آوردن سیستم حلال مناسب برای تهیه اشکال دارویی مایع

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

در فرمولاسیون آمپول دیکلوفناک سدیم، بنزیل الکل یکی از متداولترین کمک حلالهای مورد استفاده است که با گذشت زمان در نتیجه اکسیداسیون در طول نگهداری یا استریل کردن به وسیله گرما به ماده سمی بنز آلدئید تبدیل می گردد که باعث ایجاد عوارضی مانند فلج پا می گردد بنابراین در این مطالعه سعی شده است محلولیت دیکلوفناک سدیم در حلال های مختلف بررسی گردیده و بهترین سیستم حلال بدون داشتن بنزیل الکل برای تهیه فرم ترزیقی دارو پیشنهاد گردد.

روش ها

محلولیت دیکلوفناک سدیم در حلالهای رایج مورد استفاده در دارو سازی، در مخلوطهای دوتایی و سه تایی بررسی گردید. برای بررسی محلو لیت دارو در حلال های سه گانه از دیاگرام سه تایی استفاده شد. بهترین سیستم حلال که دارای بیشترین مقدار محلولیت دیکلوفناک سدیم بود انتخاب و فرم ترزیقی دارو با غلظت مناسب و با افزودن آنتی اکسیدانت و نگهدارنده ها برای بررسی پایداری انتخاب گردید. فرمولاسیون های بدست آمده به مدت 14 روز در یخچال و دماهای 20، 40، 60، درجه سانتیگراد از لحاظ پایداری فیزیکی مورد بررسی قرار گرفتند. بهترین فرمولاسیون، برای بررسی پایداری شیمیایی وتعیین عمر قفسه ای با استفاده از روش های تسریع شده انتخاب شد.

یافته ها

نتایج حاصله نشان داد که دیکلوفناک سدیم دارای بیشترین محلولیت در مخلوط حلال های سه تائی(آب-اتیل الکل-پلی اتیلن گلیکول300) و دوتائی(آب-اتیل الکل و آب پلی اتیلن گلیکول300) بود. بنابر این از این فرمولاسیون ها جهت فرمولاسیون فرم ترزیقی و تست های پایداری استفاده گردید. نگهداری فرمولاسیون در دماهای مختلف به مدت 14 روز نشان داد که فرمولاسیون حاوی 15، 30 و 55 درصد(v/v) به ترتیب از اتیل الکل، PEG300 و آب با داشتن محلولیت اشباع mg/ml 4/344 دارای پایداری بهتری نسبت به بقیه بود که این فرمولاسیون جهت تعیین تاریخ انقضاء مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاصل از تست تسریع شده پایداری حاکی از آن بود که فرمولاسیون برتر دارای تاریخ انقضاء 2سال و 5 ماه بود.

نتیجه گیری

فرمولاسیون تهیه شده می تواند بعنوان شکل دارویی تزریقی پایدار و ایمن مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p483503 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!