استخراج ساپونین های تام ریشه شیرین بیان و مقایسه فعالیت کاهش دهنده کشش سطحی آن با ساپونین های کیلایا در حضور کلسترول

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ساپونینها، گلایکوزیدهای با وزن مولکولی بالا هستند که دارای گروه قندی متصل به آگلایکون تریترپن یا استروییدی میباشند. بسیاری از ساپونینها دارای خاصیت پاککنندگی هستند و در آب کف پایدار تولید میکنند. تحقیقات اخیر نشان داده است که با مصرف خوراکی بعضی از ساپونین ها میتوان از هیپرکلسترولمیا جلوگیری نمود؛ این پدیده در نتیجه تشکیل کمپلکس بین ساپونین مورد مطالعه و کلسترول میباشد. گیاه شیرین بیان، گیاهی است علفی به ارتفاع 50 تا 100 سانتیمتر و یا گاهی بیشتر که اندام دارویی این گیاه را ریشه ها تشکیل میدهد و دارای خواص متعددی از جمله خلطآور، ضدالتهاب، طعم دهنده و کف کننده میباشد. همچنین ریشه این گیاه حاوی درصد بالایی از ساپونینهای تریترپن میباشد. هدف از انجام این تحقیق استخراج ساپونین تام شیرین بیان و تعیین احتمال تشکیل کمپلکس کلسترول با آن و نیز بررسی برخی از خصوصیات فیزیکوشیمیایی آن می باشد.
روش ها
به این منظور پس از تهیه ریشه گیاه با نام علمی Glycyrrhiza glabra، عمل چربیزدایی با استفاده از حلال پترولیوم اتر انجام شد و سپس طی چند مرحله با استفاده از حلالهای مختلف متانول، بوتانول نرمال و دیاتیلاتر، ساپونین تام ریشه گیاه استخراج گردید. سپس قدرت تولید کف ساپونین تام با استفاده از روش روس– مایلز و شاخص تشکیل امولسیون در یک دوره 24 ساعته تعیین گردید. همچنین فعالیت سطحی ساپونین های تام با استفاده از دستگاه تانسیومتر دونوی اندازه گیری شد. جهت مقایسه اثرات کف کنندگی و تشکیل امولسیون از ساپونین تام کیلایا و تویین 80 استفاده شد. در مرحله بعد، اثر تشکیل کمپلکس با کلسترول هر دو ساپونین تام با استفاده از تعیین تغییرات کشش سطحی و غلظت بحرانی تشکیل میسل بررسی گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد که ساپونین تام شیرین بیان دارای قدرت خوبی جهت ایجاد کف پایدار بود. همچنین با توجه به نتایج بدست آمده می توان گفت که از نظر توانایی کاهش کشش سطحی و امولسیون کنندگی، ساپونین تام این گیاه نسبت به گروه های کنترل دارای قدرت اثر کمتری می باشد. همچنین مشخص شد که ساپونینهای مذکور توانایی تشکیل کمپلکس با کلسترول را دارند.
نتیجه گیری
ویژگی تشکیل کمپلکس با کلسترول می تواند تاییدی بر این فرضیه باشد که مصرف خوراکی ساپونین تام شیرین بیان و یا کیلایا منجر به کاهش جذب کلسترول از مجرای گوارشی گردیده و در نتیجه در کاهش کلسترول خون موثر است. همچنین با توجه به فعالیت سطحی بالای ساپونین استخراج شده می توان پیشنهاد کرد که این ماده در صنایع غذایی و آرایشی– بهداشتی و دارویی به عنوان جایگزین سورفکتانت های صناعی بکار گرفته شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p483505 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!