بررسی شکایت های رسیده از رشته زنان و زایمان به سازمان نظام پزشکی استان تهران طی سالهای 75-1371

نویسنده:
چکیده:
سابقه و هدف
درسالهای اخیر هم زمان با افزایش کلی شکایت از خطاهای پزشکی، میزان شکایت از متخصصین زنان و زایمان هم افزایش یافته است. گرچه در کشورهای غربی بیشترین شکایت از خطاهای پزشکی مربوط به رشته زنان و زایمان است ولی شکایت از این رشته در کشورمان در رتبه دوم قرار دارد. افزایش تعداد شکایت ها در غرب نه تنها عوارض جانبی را در رشته زنان و زایمان کاهش نداده است و هیچ تغییری در کیفیت ارائه خدمات ایجاد ننموده، بلکه باعث اثرات مضری نظیر کاهش تمایل به این رشته، افزایش میزان سزارین و نپذیرفتن بیماران پرخطر شده است. به این ترتیب طب دفاعی در زنان و زایمان شکل گرفته و ضربه معکوس ناشی از شکایت به صورت افزایش عوارض جانبی در رشته زنان و زایمان پدیدار شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه به صورت توصیفی و گذشته نگر بر روی شکایت های مطرح شده در نظام پزشکی استان تهران طی سالهای 1371 تا 1375 انجام شده است.
یافته ها
در این مدت به طور کلی 1537 شکایت مطرح شده است که 1116 مورد (6/72% کل آن شکایت های) مربوط به رشته های جراحی و 213 مورد(8/13% کل آن شکایت ها) مربوط به زنان و زایمان است. 31% شکایت های زنان و زایمان مربوط به بیمارستان های دولتی، 30% مربوط به بیمارستان های خصوصی و 39% مربوط به کلینیک های سرپایی و مطب ها هستند. همچنین در این مدت 207 رای در هیئت های انتظامی استان تهران در رشته زنان و زایمان صادر گردیده است که شامل 40% رای برائت، 39% پرونده های مختومه، 17% مجازات انتظامی و 7% ارجاع به دادگستری است. 89% شکایتها به علت عدول از بایدها و نبایدها، 5/7% به علت تخلفات مالی، 3% به علت عدم رعایت حسن اخلاق و 5/0% به علت سوء مدیریت بیمارستان ها مطرح شده اند.
نتیجه گیری و توصیه ها: برای دور ماندن از شکایت باید هرعلمی را بر مبنای صحیح علمی، اخلاقی و قانونی انجام داد و بدون داشتن مهارت کافی به هیچ کاری اقدام ننمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
76
لینک کوتاه:
magiran.com/p483651 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!