بررسی تداخل های دارویی دسته داروهای قلبی-عروقی در نسخ بیمه داروخانه های شهر ساری در سال 78- 79

چکیده:
سابقه و هدف
تداخل های دارویی در بدن، هنگامی که دو یا چند دارو به طور همزمان تجویز می شوند، به وقوع می پیوندند. این امر سبب تغییر اثر درمانی یا سمیت یک دارو به واسطه حضور دارو یا عوامل دیگر می گردد. در این پژوهش شیوع درجات مختلف تداخل های دارویی دسته داروهای قلبی- عروقی در نسخ بیمه بیماران مراجعه کننده به داروخانه های شهر ساری در شش ماهه اول سال 2000 میلادی (78-79)مورد بررسی قرار گرفته است.
مواد و روش ها
مطالعه به صورت توصیفی بر روی 11280 نسخه با روش تصادفی منظم از نسخ بیمه پزشکان عمومی و متخصص مراجعه شده به هشت داروخانه شهر ساری در شش ماهه اول سال 2000 میلادی (78 –79) صورت پذیرفت. پس از تکمیل فرم های مربوطه، تداخل های دارویی بر اساس طبقه بندی کتاب Drug Interaction Facts بررسی گردید.
نتایج
31/9 درصد از نسخ جمع آوری شده دارای حداقل یک داروی قلبی- عروقی بود، که از این میزان، 43/57 درصد موارد را بیماران زن و 57/42 درصد از بیماران را مردان تشکیل می دادند. 2/40 درصد از نسخ حاوی داروهای قلبی- عروقی توسط متخصصین قلب و عروق، 4/18 درصد توسط متخصصین در سایر رشته ها، و 4/41 درصد توسط پزشکان عمومی تجویز شده بود. پنجاه درصد از نسخ فوق دارای تداخل دارویی بودند که در این میان 943 مورد تداخل دارویی با درجات مختلف مشاهده گردید که بیشترین درصد تداخل در نسخ پزشکان متخصص در سایر رشته ها مشاهده گردید. توزیع شیوع تداخل های دارویی از درجه 1 تا 5 به ترتیب 82/10، 53/14، 85/7، 02/46، و 78/20 درصد بود. بالاترین میزان شیوع تجویز مربوط به داروهای مهارکننده گیرنده بتا بود که بیشترین میزان تداخل دارویی نیز در این گروه مشاهده گردید. میانگین تعداد اقلام دارویی در این نسخ 21/1± 68/3 و متوسط تجویز داروهای قلبی- عروقی در هر نسخه 12/1± 87/1 قلم دارو بود. افزایش تعداد اقلام دارویی سبب افزایش میزان تداخل می گردید.
استنتاج
شیوع بسیار بالای تداخل های دارویی در نسخ حاوی داروهای قلبی- عروقی مورد بررسی در این مطالعه لزوم توجه و ارایه آگاهی مناسب به پزشکان و داروسازان را گوشزد می نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
37
لینک کوتاه:
magiran.com/p485191 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!