شیوع عوارض بعد از بیهوشی در بیمارستانهای فاطمی وعلوی اردبیل، 1379

چکیده:
زمینه و هدف
مرحله ریکاوری بیهوشی یکی از پرخطرترین مراحل بیهوشی بوده و عوارض مختلف تنفسی،قلبی - عروقی، تهوع واستفراغ، لرز، درد و بی قراری با شیوع نسبتا بالایی در آن گزارش شده است. هدف از انجام این مطالعه بررسی شیوع این عوارض در میان بیماران جراحی شده در اطاقهای عمل بیمارستانهای فاطمی و علوی اردبیل وشناسایی عوامل خطر ساز احتمالی دخیل در افزایش بروز این عوارض بوده است.
روش کار
در این مطالعه توصیفی، مقطعی 160 بیمار کاندید عمل جراحی در بیمارستانهای فاطمی و علوی در زمستان 1379انتخاب و پرسشنامه های مربوط به سوابق بیماری زمینهای، بیهوشی; قبلی، سابقه اعتیاد، سابقه مصرف دارو، مصرف سیگار، کلاس فیزیکی ASA، نوع بیهوشی، زمان عمل و محل عمل جراحی در مورد آنها تکمیل و از نظر بروز عوارض بعد از بیهوشی مورد بررسی قرار گرفتند و نتایجحاصل از این تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
بر اساس بررسی های انجام گرفته شیورینگ در 36/3%، درد در 26/9%، بیقراری در 21/3%، عوارض ریوی در 13/8%، عوارض قلبی- عروقی در 12% و تهوع و استفراغ در 8/8% بیماران بعد از عمل جراحی مشاهده شد. همچنین در ارتباط با تاثیر برخی فاکتورها بر شیوع عوارض، ارتباط معنی داری بین شیورینگ و سابقه بیماری، سابقه مصرف دارو و محل عمل جراحی مشاهده شد. همچنین درد، بیقراری وعوارض ریوی با محل عمل جراحی رابطه معنی داری داشتند.
نتیجه گیری
برخی عوارض بعد از بیهوشی از جمله شیورینگ، درد و بیقراری بعد از عمل نسبت به مطالعات مشابه از شیوع نسبتا بالاتری درمیان بیماران مطالعه شده برخوردار بوده اند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
12
لینک کوتاه:
magiran.com/p493820 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!