ارتباط پیتریازیس ورسیکالر با مصرف ضدبارداری های خوراکی

پیام:
چکیده:
مقدمه
با توجه به برنامه های کشوری کنترل جمعیت، مصرف قرص های ضد بارداری خوراکی در میان خانم های سنین باروری رواج پیدا نموده است. علی رغم بی خطر بودن این قرص ها در قریب به اکثریت موارد، عوارض نادری به دنبال مصرف آنها گزارش شده و حتی در تعدادی از بیماری ها منع مصرف دارند از جمله بیماری هایی که مصرف قرص های ضدبارداری به عنوان عامل مساعد کننده ایجاد آنها مطرح شده اند پیتیریازیس ورسیکالر می باشد که علی رغم ذکر این رابطه هیچ مطالعه جامعی در این رابطه انجام نشده است. لذا بر آن شدیم تا رابطه بین مصرف OCP را با این بیماری بررسی نماییم.
روش کار
در این مطالعه مورد شاهدی از میان زنان مراجعه کننده به درمانگاه پوست بیمارستان امام رضا (ع) مشهد از مهر 1383 تا مهر 1384، 62 نفر مبتلا به پیتیریازیس ورسیکالر و 124 نفر از همان گروه سنی به عنوان کنترل مورد بررسی قرار گرفتند. تشخیص بیماری بر اساس بالینی و اسمیر مستقیم و لامپ وود بود، اطلاعات حاصله توسط پرسشنامه هایی جمع آوری شدند و نتایج با کمک نرم افزار اماری SPSS و آزمون های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج
شایع ترین گروه سنی 29-20 سال بود (2/46%)، 3/90% مبتلایان ساکن شهر و شغل اکثر آنها خانه داری بود. رابطه ای بین محل سکونت و شغل بیمار با ابتلاء به پیتیریازیس ورسیکار به دست نیامد (P=0.59). شایع ترین فرم بالینی ضایعه نوع هیپرپیگمانته و بیشتر در قسمت فوقانی بدن بود. 6/41% بیماران در مقابل 3/7% گروه کنترل سابقه خانوادگی مثبت این بیماری را داشتند. 2/24% گروه مورد و 2/24% گروه کنترل OCP مصرف می کردند که با توجه به 1=PV رابطه معنی داری بین مصرف OCP و ابتلا به بیماری پیتیریازیس ورسیکالر به دست نیامد. تمام موارد قرص ضد بارداری از نوع LD مصرف می کردند.
نتیجه گیری
به نظر نمی رسد OCP عامل خطری برای ابتلاء به پیتیریازیس ورسیکالر باشد به منظور کنترل این بیماری ضرورتی برای قطع OCP یا تعویض روش جلوگیری از بارداری بیمار وجود ندارد. حتی ممکن است OCP با مکانیسم کاهش ترشح سبوم نقش محافظتی هم در برابر این بیماری داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
113
لینک کوتاه:
magiran.com/p497117 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!