اکودرایوینگ (ECO-DRIVING) و تاثیر آن بر کاهش مصرف سوخت

چکیده:
کشورهای جهان امروزه با مشکل کمبود منابع انرژی مواجه هستند. از اینرو از یک طرف به دنبال راه حلهای تازهای برای یافتن انرژی های جایگزین و از طرف دیگر به دنبال روش های کاهش مصرف انرژی و استفاده بهینه از انرژی های موجود و در دسترس هستند. صنعت حمل و نقل کشورها سالانه مقادیر زیادی از انرژی را مصرف میکند. با توجه به گسترش و توسعه در صنعت حمل و نقل و پیشرفتهای زیاد در آن و تولید انبوه خودرو در سرتاسر جهان، دانشمندان و متخصصان را بر آن داشت که پیوسته به دنبال راه های کاهش مصرف سوخت خودروها و استفاده بهینه از این انرژی مهم و گران باشند. تلاشهای دانشمندان و متخصصان خودرو را در جهت کاهش مصرف انرژی میتوان به دو گروه تقسیم نمود: گروه اول- به نوآوری، بهبود و توسعه بخش فنی خودرو میپردازد. در این گروه سعی می شود قطعات و اجزای خودرو از جمله موتور آن به گونهای طراحی شوند که مصرف انرژی در آنها بهینه شود و بیشترین بازدهی را به همراه داشته باشد.
گروه دوم- به بهبود و توسعه بخشهای غیر فنی میپردازد که از جمله این عوامل، عوامل انسانی به عنوان مصرفکننده از خودرو یعنی رانندگان میباشند که سهم به سزایی در مصرف سوخت دارند. دانشمندان دریافتهاند که آموزش رانندگان در استفاده صحیح و مناسب از خودرو میتواند به میزان قابل توجهی مصرف سوخت را کاهش دهد. این آموزشها در غالب برنامه های اکودرایوینگ طراحی گردیدهاند. برنامه های اکودرایوینگ که در بسیاری از کشورها تا کنون به اجراء در آمده است به رانندگان میآموزد، چگونه مصرف سوخت را بهینه کنند. در این مقاله شما با تعریف اکودرایوینگ، عناصر اصلی، عوامل مؤثر بر آن، مزایای آن و چگونگی نحوه آموزش آن آشنا میشوید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p502280 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!