تحلیل هزینه در مراکز بهداشتی درمانی شهر سنندج در سال 1381

چکیده:
مقدمه
برای رسیدن به هدف معمولا«راه های متعددی وجود دارد که باید از میان آنها یکی را که اقتصادی‎تر و به صرفه تر باشد انتخاب کرد. برای انتخاب راه به صرفه تر معمولا» از روش هایی همچون تحلیل هزینه اثربخشی و تحلیل هزینه کارائی استفاده می شود. بدین منظور هدف این مطالعه تحلیل هزینه در مراکز بهداشتی درمانی سنندج در شهریور ماه 1381 می‎باشد.
مواد و روش ها
این پژوهش یک مطالعه توصیفی کاربردی است که در 16 مرکز بهداشتی درمانی و 7 پایگاه بهداشتی شهر سنندج به روش سرشماری انجام گردید. با استفاده از روش مصاحبه، مشاهده و مراجعه به اسناد و مدارک اطلاعات مورد نیاز در پرسشنامه‎ای که بدین منظور طراحی شده بود وارد گردید. داده ها پس از ورود به نرم افزار Excel مورد توصیف آماری از قبیل جمع هزینه ها، میانگین و انحراف معیار قرار گرفت.
نتایج
براساس نتایج حاصل، متوسط هزینه واحد خدمت در مدت 6 ماه مطالعه در بهداشت خانواده 11932 ریال، مامایی 11205 ریال، واکسیناسیون 10974 ریال، بهداشت محیط 14550 ریال، بهداشت حرفه‎ای 22514 ریال، پزشک 18953 ریال، دندانپزشک 53304 ریال، تزریقات و پانسمان 34825 ریال و داروخانه 19316 ریال بود.
نتیجه گیری: واگذاری خدمات بهداشتی و یا درمانی که بخش خصوصی توانایی ارائه آنرا دارند و همچنین با مدیریت صحیح نیروی انسانی و منابع از قبیل چند پیشه کردن پرسنل و ایجاد انگیزه در آنها می‎توان هزینه واحد خدمت را کاهش داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
43
لینک کوتاه:
magiran.com/p505120 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!