میزان استفاده مراجعه کنندگان به مرکز اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از اینترنت و منابع تمام متن

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
استفاده از خدمات اطلاع رسانی نوین مانند اینترنت و درصد پوشش آن از شاخصهای مهم توسعه محسوب میگردد. هدف این مطالعه بررسی درصد پوشش و استفاده از خدمات اینترنت و منابع الکترونیکی تمام متن قابل دسترسی از سایت دانشگاه علوم پزشکی و دیدگاه افراد نسبت به خدمات ارائه شده است
روش کار
در یک مطالعه مقطعی و با روش نمونه گیری آسان، تعداد 120 نفر در طول سه ماه (ترم اول سال تحصیلی 85-1384) از بین افراد مراجعه کننده به مرکز اطلاع رسانی دانشگاه نمونه گیری بهعمل آمد. داده ها توسط پرسشنامه خود ایفا که حاوی چهار بخش شامل داده های دموگرافیک، نرم/سخت افزار در دسترس، نگرش و عملکرد افراد در مورد استفاده از اینترنت بود، جمعآوری گردید.
یافته ها
تعداد 89 پرسشنامه (74 درصد) برگشت داده شد. 64 درصد افراد دارای کامپیوتر شخصی بودند و 5/53 درصد آنها در منزل از اینترنت استفاده میکردند. تنها 35 درصد مردان و 20 درصد زنان دارای اشتراک اینترنت دانشگاه بودند(12/0=P). 97 درصد افراد دارای پست الکترونیکی(Email) بودند، اما تنها 3/21 درصد آنها از Email دانشگاهی استفاده میکردند. 73 درصد افراد از منابع الکترونیک تمام متن دانشگاه استفاده می کردند و بیشترین استفاده به ترتیب مربوط به Science Direct، Ovid، MD Consult،Blackwell، Image MD بود. دسترسی به اینترنت در منزل بر ارتباط با دیگران جهت فعالیتهای حرفهای و استفاده بیشتر از Email تاثیر مثبت داشت (02/0=P). بیش از 95 درصد افراد نقش اینترنت را در فعالیتهای حرفهای خود مهم میدانستند. سرعت پایین و عدم دسترسی در زمان دلخواه به عنوان مهمترین عوامل در استفاده بهینه از اینترنت در این مرکز بودند.
نتیجه گیری
علیرغم دیدگاه مثبت افراد نسبت به اینترنت و خدمات آن، هنوز میزان نفوذ اینترنت در منازل جمعیت دانشگاهی مورد بررسی و بهره گیری از منابع اشتراک تمام متن دانشگاه بسیار پایین است. اشتراک اینترنت و Email از سرور دانشگاه، تنها یک چهارم گروه هدف را پوشش میدهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
57
لینک کوتاه:
magiran.com/p505413 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!