تاثیر تزریق دوز کوچک افدرین قبل از القای بیهوشی در زمان شروع اثر سوکسینیل کولین

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
شروع اثر داروهای شل کننده عضلانی تحت تاثیر برون ده قلبی و جریان خون عضله است. افدرین جریان خون عضله را افزایش می دهد و ممکن است در شروع اثر سوکسینیل کولین را کوتاه نماید. هدف از این مطالعه، تعیین تاثیر تزریق دوز کوچک افدرین قبل از القای بیهوشی در زمان شروع اثر سوکسینیل کولین جهت لوله گذاری تراشه بود.
مواد و روش ها
در این کارآزمایی بالینی تصادفی، 60 بیمار کاندیدای جراحی انتخابی زنان که به بیمارستان الزهرا (س) تبریز در سال 1385 مراجعه کرده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. به این بیماران داروی افدرین 70 میکروگرم بر کیلوگرم داخل وریدی (گروه مطالعه) یا سالین نرمال (گروه دارونما) 3 دقیقه قبل از القای بیهوشی با تیوپنتال سدیم و فنتانیل تجویز شد. سپس سوکسینیل کولین 6/0 میلی گرم بر کیلوگرم جهت سهولت لوله گذاری تراشه تزریق شد. شروع اثر سوکسینیل کولین، شرایط لوله گذاری تراشه و متغیرهای همودینامیک ثبت گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های مجذور کای و تی دانشجویی آنالیز گردید.
یافته ها
در60 درصد (36 نفر)، کل بیماران فاسیکولاسیون بروز نکرد. در سایر بیماران از نظر زمان شروع فاسیکولاسیون در دو گروه تفاوت معنی دار آماری وجود نداشت و مدت فاسیکولاسیون در دو گروه معنی دار نبود. شروع اثر سوکسینیل کولین به طور معنی داری در گروه مطالعه (91/3±53/19 ثانیه) کوتاهتر از گروه دارونما (11/7 ± 87/25 ثانیه) بود(0001/0p<). بیماران گروه مطالعه در عرض51/4 ±07/47 ثانیه و بیماران گروه دارونما در عرض 04/9± 73/58 ثانیه لوله گذاری شدند (0001/0p<). شرایط لوله گذاری در هر دو گروه یکسان بود. در بیماران گروه مطالعه ضربان قلب یک و سه دقیقه پس از تزریق افدرین اندکی افزایش داشت، اما تفاوت معنی داری در میزان فشارخون از مقدار پایه و نیز بین دو گروه نبود.
نتیجه گیری
شروع اثر سوکسینیل کولین با پیش درمانی به وسیله دوز کوچک افدرین، بدون اثرات همودینامیک معنی دار، تسریع می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p515898 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!