امکان سنجی جذب MTBE از آب های زیرزمینی با استفاده از رس های اصلاح شده

چکیده:
متیل ترشیو بوتیل اتر(MTBE) از ترکیبات اضافه شونده به بنزین است که کاربرد آن در افزایش عدد اکتان سوخت به منظور بهره وری بیشتر از بنزین می باشد. MTBE از طرف سازمان حفاظت محیط زیست امریکا به عنوان یک ماده مضر با احتمال سرطان زایی بالا طبقه بندی شده است. همچنین RCRA نیز این ماده را در لیست مواد خطرناک خود قرار داده است. این ماده از مخازن زیر زمینی نگه داری سوخت در مراکز پخش فراورده ها و سایر منابع نگه داری آن نفوذ کرده و وارد محیط خاک می شود. ویژگی های خاص فیزیکی و شیمیایی MTBE موجب نفوذ سریع این ماده در خاک و ورود به آب های زیر زمینی می گردد. خاک رس اصلاح شده، حاصل تغییراتی است که در ساختار شیمیایی بنتونیت معمولی انجام گرفته و دارای خاصیت جذب هیدروکربن ها می باشد.
در این تحقیق آزمایش های تورم آزاد و همچنین جذب خطی برای بررسی کارایی رس های اصلاح شده به عنوان جاذب MTBE مورد استفاده قرار گرفته است. افزایش حجم نمونه خاک رس اصلاح شده در آزمایش تورم آزاد از cm32 به مقدار متوسط cm3 95/11 نشان دهنده 5/497% افزایش حجم در تماس با MTBE بوده است. همچنین کاهش چشم گیر غلظت MTBE محلول در آب، در هر 4 نمونه آزمایش ایزوترم های جذبی همگی کارایی خاک های رسی اصلاح شده در برطرف نمودن MTBE از محلول را نشان می دهد. مقادیر جذب MTBE از محلول توسط خاک رس اصلاح شده از 07/82 تا 11/95 % متغیر بوده و میزان جذب متوسط حاصل از کل آزمایش ها برابر 41/89 % تعیین گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p518061 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!