شیوع رفتارهای پرخطر مرتبط با آسیب های عمدی و غیرعمدی در دانش آموزان دبیرستانی سیستان و بلوچستان

پیام:
چکیده:
زمینه وهدف
نوجوانی مرحله ای اساسی در زندگی است که با تغییر و رشد سریع مشخص می شود. این تغییرات با رفتارهای مرتبط با سلامتی ارتباط دارند و بر آنها تاثیر می گذارند. پژوهش حاضر جهت بررسی شیوع رفتارهای پرخطر مرتبط با آسیبهای عمدی و غیر عمدی دانش آموزان نوجوان دوره دبیرستان دراستان سیستان و بلوچستان اجرا شده است.
مواد و روش کار
پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی است که در آن با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای در سال 84-1383 تعداد 1855 دانش آموز دبیرستانی استان سیستان و بلوچستان (930 دختر و 925 پسر) انتخاب و پرسشنامه رفتارهای پرخطر را در کلاس تکمیل کرده اند. این پرسشنامه رفتارهای پرخطر مرتبط با رانندگی نا ایمن، پرخاشگری، حمل اسلحه، احساس غمگینی، فکر و اقدام خودکشی، فرار از منزل و مدرسه را مورد ارزیابی قرار میدهد. پس از تکمیل پرسشنامه ها داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و استفاده از شاخص های توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
براساس یافته های این پژوهش، 6/42 درصد دانش آموزان طی 12 ماه قبل از بررسی سوار موتور سیکلت شده بودند که 78 درصد آنها هیچگاه از کلاه ایمنی استفاده نکرده بودند. 5/14 درصد به ندرت و 5/17درصد اکثر مواقع از کلاه ایمنی استفاده کرده بودند. در طول سال گذشته 2/39 درصد دانش آموزان اصلا از کمربند ایمنی هنگام سوار شدن ماشین استفاده نکرده بودند و 7/35 درصد به ندرت و 9/24 درصد همیشه از کمربند ایمنی استفاده کرده بودند. همچنین 39 درصد سوار ماشینی شده بودند که راننده آن مواد مصرف کرده بود.3/49 درصددانش آموزان نیز یکبار یا بیشتر بدون گواهینامه رانندگی کرده بودند. در حدود 1/22 درصد دانشآموزان دبیرستانی در طول زندگی حداقل یک روز اسلحه (تفنگ یا چاقو) و 7/6 درصد نیز طی سال گذشته حداقل یکبار تفنگ همراه داشتند. طی 12 ماه گذشته، 3/53 درصد دانش آموزان حداقل یکبار در دعوا و درگیری فیزیکی شرکت داشتند و 8/41 درصد نیز در این درگیری ها زخمی شده بودند. همچنین 6/19 درصد دانش آموزان سعی کرده بودند خودشان را از بین ببرند و 69 درصد نیز تجربه چندین روز غمگینی را گزارش نموده بودند. به دلیل احساس عدم امنیت 2/14 درصد دانش آموزان یکبار یا بیشتر به مدرسه نرفته بودند و طی سال قبل از مطالعه 9/40 درصد دانش آموزان حداقل یکبار مدرسه و 4درصد دانش آموزان یک روز یا بیشتر بدون اجازه منزل را ترک کرده بودند.
نتیجه گیری
یافته های این پژوهش نشان می دهد که بسیاری از دانش آموزان
زبان:
فارسی
در صفحه:
199
لینک کوتاه:
magiran.com/p518414 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!