بررسی اپیدمیولوژیک موارد ثبت سرطان کولورکتال در سالهای 86-1379

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سرطان کولورکتال یکی از مهم ترین سرطان ها در سراسر جهان است. اما اطلاعات پیرامون این سرطان در ایران محدود می باشد. این مطالعه با هدف تحقیق پیرامون خصوصیات اپیدمیولوژیک سرطان کولورکتال در ایران، با استفاده از داده های 6 ساله مرکز ثبت سرطان، طرح ریزی و اجرا شده است.
مواد و روش کار
این مطالعه توصیفی – تحلیلی در فاصله سالهای 1386-1379 بر اساس پرونده 1138 بیمار مبتلا به سرطان کولورکتال در مرکز ثبت سرطان مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد. اطلاعات پرونده ها از طریق مصاحبه و استفاده از گزارشات پاتولوژی جمع آوری و در فرم های مخصوص ثبت سرطان ثبت شده بود. تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS و آزمون های آماری ANOVA، t-test و Chi-square انجام شد.
یافته ها
از میان 1138 بیمار مبتلا، 696 نفر مرد بودند. حدود 43درصد از بیماران در زمان تشخیص بیماری در گروه سنی زیر 50 سال قرار داشتند. تفاوت معنی داری میان دو جنس از نظر سن تشخیص بیماری مشاهده نشد.در 400 نفر (1/35%) از بیماران سابقه فامیلی ابتلا به سرطان گزارش گردید. شایع ترین نوع هیستولوژیک تومور، آدنوکارسینوما بود. در بیشتر موارد (1/39%) درجه تمایز یافتگی تومور خوب گزارش شده بود و اختلاف معنی داری نیز بین دو جنس وجود نداشت.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه احتمال این که عوامل ژنتیکی در ابتلا به سرطان کولورکتال در ایران نقش مهمتری را ایفا کنند قوت می گیرد، لذا انجام مطالعات بیشتر در این زمینه ضروری بنظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
209
لینک کوتاه:
magiran.com/p518415 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!