بررسی عوامل موثر بر طول مدت بستری در بخش مراقبت های ویژه بعد از عمل جراحی کنار گذر عروق کرونر

چکیده:
سابقه و هدف
عمل جراحی bypass عروق کرونر به عنوان یکی از شایع ترین اعمال جراحی مخارج بسیار هنگفتی دارد. فاکتورهای متعددی بعنوان عوامل تاثیر گذار در حین و بعد از bypass عروق کرونر موثر می باشند که سبب می شود طول مدت بستری بیمار افزایش یافته ومخارج بیمارستان را بالا برد0 این مطالعه با هدف تعیین عوامل موثر قبل، پس از عمل جراحی bypass عروق کرونر بر طول مدت بستری انجام گرفت0
مواد و روش ها
در این مطالعه نقش عوامل تاثیر گذار بر طول مدت بستری در ICU در346 بیمار در طی سال های 1381- 1384 مورد بررسی قرار گرفت. این بیماران بر اساس طول مدت بستری در دربخش مراقبت های ویژه به دو دسته کمتر یا مساوی 3 روزو بیشتر از 3 روز تقسیم شدند.
یافته ها
محدوده سنی بیماران 36تا77 سال می باشد و میانگین طول مدت بستری در ای سی یو 4/02 ± 1/44 بوده است. در میان عوامل قبل از عمل تفاوت معنی داری بین دو گروه بر اساس وزن (p=%3) و سن(p=%3) وجود داشته است. همچنین در گروه بستری طولانی مدت تعداد خانم و تعداد بیماران دیابتی تیپ دو بیشتری بوده اند. در بین یافته های بالینی تفاوت معنی داری بر اساس درگیری عروقی(p=%3) بیماران وجود داشته است. در میان یافته های آزمایشگاهی تفاوت معنی داری بر اساس BUN (p=0/001)، کاهش هماتوکریت (p=%4) و افزایش گلبول های سفید (%4) وجود داشته است. تعداد واحد خون دریافتی دراطاق عمل(p=0/001) گلبول های سفید(p=%2)، تعداد نوع اینوتروپ دریافتی در اطاق عمل(p=0/001) و ای سی یو(p=0/001)، مدت زمان کلامپ آئورت(p=%9)، مدت زمان اینتوباسیون(p=0/001)و مدت زمان تهویه مصنوعی(p=0/001)ازعوامل حین و بعد از عمل بوده که تفاوت معنی داری بین دو گروه داشتند0
نتیجه گیری
این مطالعه بیانگر این حقیقت است که بررسی دقیق بیماران قبل، حین و بعد از عمل به ما کمک می کند که شناخت دقیقی از مدت زمان بستری در ای سی یو و بیمارستان داشته و همینطور این توانایی را داشته تا با تغییر در وضعیت بیماران در کاهش طول مدت بستری این بیماران کمک نماییم.
زبان:
فارسی
در صفحه:
553
لینک کوتاه:
magiran.com/p523845 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!