بررسی تاثیر افزودن رمی فنتانیل به پروپوفل در الفا بیهوشی در الکتروشوک درمانی (ect) به روی طول مدت تشنج، تغییرات همودینامیک و زمان ریکاوری از بیهوشی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
جهت انجام سالم الکتروشوک درمانی(ECT)، بیماران تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرند. نوع هوشبر مصرفی جهت القاء بیهوشی در ECT می تواند بر روی طول مدت تشنج، تغییرات همودینامیک و زمان ریکاوری از بیهوشی تاثیر بگذارد. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر افزودن رمی فنتانیل به پروپوفل در القاء بیهوشی در ECT به روی طول مدت تشنج، تغییرات همودینامیک و سرعت ریکاوری از بیهوشی انجام شد.
روش بررسی
بیست بیمار ASA، I، II مراجعه کننده به بخش روانپزشکی کاندید ECT به صورت تصادفی در دو نوبت درمان ECT متوالی به صورت بینابینی رمی فنتانیل - پروپوفل یاسالین - پروپوفل دریافت کردند. ECT با الکترود دو طرفه بعد از تزریق آتروپین mg) 5/0)، رمی فنتانیل 50 میکروگرم (گروه مطالعه) یا سالین3 سی سی (گروه کنترول) و پروپوفل mg/kg) 1، ساکسنیل کولین mg/kg) 5/0) و به دنبال آن تهویه کمکی با ماسک و اکسیژن 100% انجام شد. فشار خون سیستولیک، دیاستولیک و تعداد ضربان قلب قبل از القاء بیهوشی و در دقایق 1، 5 و 10 بعد از اتمام بیهوشی اندازه گیری و ثبت شدند. همچنین طول مدت تشنج، زمان بازکردن چشمها به پیشنهاد، زمان نشستن بیماران بدون کمک و زمان راه رفتن به میزان 10 متر بدون کمک در بیماران اندازه گیری و ثبت شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از تستهای T test و ANOVA آنالیز شدند. p<0.05 از لحاظ آماری معنی دار تلقی شد.
یافته ها
افزایش فشار خون سیستولیک، دیاستولیک و تعداد ضربان قلب به دنبال ECT در هر دوی روش ها روی داد ولی این افزایش در گروه کنترل در زمانهای مختلف بطور معنی داری از گروه مطالعه بیشتر بود. طول مدت تشنج در دو گروه تفاوت معنی داری نداشت. زمان بازکردن چشمها به پیشنهاد و زمان نشستن بدون کمک در دو گروه مشابه بود.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه ما نشان دادن که افزودن رمی فنتانیل به پروپوفل در القاء بیهوشی در ECT به روی طول مدت تشنج و سرعت ریکاوری از بیهوشی اثری ندارد ولی تغییرات همودینامیک در پاسخ به شوک را تعدیل می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p524382 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!