مقایسه تاثیر عصاره رازیانه و شربت گریپ واتر بر کولیک شیر خواران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کولیک بصورت گریه بیش ازحد شیرخواران سالم طی ماه های اول زندگی یافته شایعی بوده و معمولا در شیرخواران کمتر از 4 ماه اتفاق می افتد، گیاهان مختلفی اعم از بابونه، شوید، رازیانه و نعناع در درمان کولیک شیرخواران بکار می روند، ولی گیاه شناسان رازیانه را بیش از بقیه توصیه می کنند. از آنجائیکه تاکنون درمان قطعی کولیک شیرخواران مشخص نشده و داروهای شیمیایی عوارض متعددی دارد، بر آن شدیم تا تاثیر عصاره رازیانه و شربت گریپ واتر (درمان روتین) را بر کولیک شیرخواران مقایسه کنیم.
روش بررسی
مطالعه حاضر از نوع کارآزمائی بود که بر روی 80 شیرخوار با حداکثر سن 4 ماه؛ که به کلینیک اطفال بیمارستان امیرکبیر اراک مراجعه می کردند انجام گرفت؛ بیماران بدو گروه مساوی تقسیم شده، پس از تشخیص کولیک توسط متخصص اطفال میانگین مدت گریه شیرخوار قبل از مداخله سنجیده شده و در یکی از سه حالت زیر قرار گرفت: کمتر از 60 دقیقه، 120-60 و بیش از 120 دقیقه؛ به گروه مداخله قطره رازیانه به میزان یک قاشق چایخوری 3 بار در روز به نوزاد کمتر از یکماه و یک قاشق مرباخوری 3 بار در روز به شیرخوار 6-1 ماهه و به گروه شاهد شربت گریپ واتر به همین میزان بمدت یک هفته داده شد، روز 3 و 7 پس از شروع درمان؛ مجددا این میانگین در طی 24 ساعت محاسبه و با قبل از درمان مقایسه گردید. داده های جمع آوری شده توسط نرم افزار آماری SPSS آنالیزگردی د؛ در این پژوهش از تستهای آماری K.S، Leven، Mann-Wittny، x2 استفاده شد.
یافته ها
قبل از مداخله در گروه رازیانه طول مدت گریه شیرخواران در شبانه روز به قرار ذیل بود 1/56% کمتر از 60 دقیقه، 6/36% بین 120-60 و 3/7% بیش از 2 ساعت، در گروه گریپ واتر: 4/63% کمتر از یکساعت، 3/29% بین 2-1 ساعت و 3/7% بیش از 2 ساعت بود؛ از نظر طول مدت گریه شیرخوار در شبانه روز بین دو گروه اختلاف آماری معنی داری مشاهده نشد. پس از مداخله در روزهای 3 و 7 در گروه رازیانه طول مدت گریه شیرخواران در 24 ساعت در مقایسه با قبل از درمان از نظر آماری معنی دار بود (05/0، 004/0= p)، در هیچ نوزاد و شیرخواری گریه بیش از 2 ساعت گزارش نشد در روز سوم و هفتم درمان در گروه گریپ واتر طول مدت گریه شیرخواران، از نظر آماری در مقایسه با قبل از مداخله معنی دار بود (002/0، 037/0 p=)، گریه شیرخوار بیش از 2 ساعت گزارش نشد، از نظرکاهش میزان گریه نسبت به قبل از مداخله دو گروه با هم اختلاف معنی داری نداشتند.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش عصاره رازیانه نیز همانند شربت گریپ واتر در بهبود و کاهش علائم کولیک شیرخواران موثر است، بنابراین می توان از آن بعنوان یک روش بی خطر، موثر و کم هزینه در درمان کولیک شیرخواران استفاده کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
28
لینک کوتاه:
magiran.com/p524383 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!