بررسی تاثیر حباب سازی بر شدت درد رگ گیری کودکان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
درد یک مشکل بهداشتی و یک جزء اصلی زندگی به خصوص در کودکان می‎باشد. بسیاری از کودکان به ویژه کودکان مبتلا به بیماری های مزمن همچون تالاسمی از درد پروسیجرهای درمانی رنج می‎برند. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر حباب سازی بر شدت درد رگ گیری در کودکان مبتلا به تالاسمی انجام شده است.
روش بررسی
این پژوهش مطالعه ای تجربی از نوع کارآزمایی بالینی یک سو کور، با استفاده از طرح متقاطع یک گروهی و دو مرحله ای می باشد. در این مطالعه تعداد 32 کودک مبتلا به تالاسمی در گروه سنی 12-5 سال که شرایط ورود به مطالعه را داشتند به روش آسان انتخاب شدند و هر آزمودنی به صورت تصادفی در دو مرحله تحت دو روش حباب سازی و عادی قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادها مقیاس اوچر بود، روایی و اعتماد مقیاس اوچر طی مطالعات مختلف تایید شده است. داده ها با استفاده از آزمونهای آماری تی زوج و ویلکاکسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان دادند که میانگین شدت درد بر اساس مقیاس عددی در روش حباب سازی 88/6، روش عادی 81/17 و بر اساس مقیاس فتوگرافیک در روش حباب سازی 44/0 و در روش عادی 19/1 بود. نتایج آزمون تی زوج و ویلکاکسون نشان داد که بین شدت درد در روش های انحراف فکر و روش عادی تفاوت معنی دار (001/0 p<)وجود داشت.
بحث: نتایج بدست آمده از تحقیق نشان داد که روش حباب سازی باعث کاهش درد ناشی از رگ گیری می شود. با توجه به اقتصادی تر بودن روش حباب سازی، استفاده نمودن از تکنیکهای مختلف انحراف فکر توسط پرستاران در حین رگ گیری، موجب ارتقاء سطح کیفیت زندگی کودکان مبتلا به تالاسمی شود
زبان:
فارسی
در صفحه:
77
لینک کوتاه:
magiran.com/p524414 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!