قاعده «ذوات الاسباب» در منطق در یک نگاه

چکیده:
برخی از منطق دانان، مانند شیخ الرئیس، محقق طوسی، صدرالمتالهین و علامه طباطبائی پس از تقسیم برهان به «لمی» و «انی مطلق» و «دلیل»، متعرض قاعده «ذوات الاسباب» شده و مدعی شده اند: چیزی که دارای سبب نیست باید بین باشد، وگرنه اصلا با قیاس برهانی معلوم نمی شود. اگر مفاد قاعده مزبور پذیرفته شود، لازمه آن نامعتبر دانستن برهان های «انی مطلق» و «دلیل» است. ظاهر عبارات این دسته از منطق دانان آن است که یقینیات یا باید از اولیات باشند و یا از راه علت (برهان لمی) معلوم شده باشند. از سوی دیگر، شیخ الرئیس و علامه طباطبائی با صراحت تمام، نوعی از برهان انی را معطی یقین می دانند. به هر حال، مهم استدلالی است که به سود قاعده اقامه می شود. به نظر نویسنده استدلال ارائه شده مضمون قاعده را به اثبات نمی رساند، و به علاوه، اگر مضمون قاعده پذیرفته شود، اولین قربانی آن خود قاعده خواهد بود؛ زیرا استدلالی که بر این قاعده اقامه شده از نوع برهان لمی نیست. بنابراین، باید پذیرفت که طرح قاعده «ذوات الاسباب» برای محدود کردن اعتبار برهان های انی است، نه برای بی اعتبار کردن آن.
زبان:
فارسی
در صفحه:
163
لینک کوتاه:
magiran.com/p525279 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!