اثر تحریک الکتریکی فازیک هسته لوکوس سرلئوس بر میدان دریافتی مهاری و تحریکی نورون های لایه V قشر بشکه ای (بارل) موش صحرایی نر

پیام:
چکیده:
مقدمه
مطالعات متعدد نشان داده اند که هسته لوکوس سرولئوس(LC) نقش مهمی را در پردازش اطلاعات حسی بر عهده دارد. ولی تاکنون نقش آن در مورد مکانیسم مهار جانبی (Surround inhibition) شناخته نشده است. در این تحقیق، با استفاده از خم نمودن کنترل شده سبیلها، اثر تحریک الکتریکی LC بر پاسخ نورونهای لایه پنجم قشر بارل مورد بررسی قرار گرفت.
روش ها
در این مطالعه از موش های صحرایی بالغ نژاد Wistar با وزن 350-250 گرم استفاده شد. بدین منظور، هسته LC، در زمان های400،200،100،50،0 میلی ثانیه قبل از خم نمودن سبیل اصلی یا سبیل کناری به تنهایی و یا قبل از خم شدن توام سبیلها تحریک می شد. برای بررسی اثر تحریک الکتریکی هسته LC بر میدان دریافتی مهاری نورونهای قشر بارل، سبیل اصلی ms 20 بعد از خم شدن سبیل کناری جا به جا می شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که تحریک الکتریکی LC در فواصل زمانی ms400-50، سبب افزایش بزرگی پاسخ نورونهای لایه پنجم قشر بارل، در پاسخ به جا به جایی سبیل اصلی می شود (05/0P<). همچنین این افزایش پاسخ متعاقب تحریک الکتریکی LC درفاصله زمانی ms 100 نیز در مورد جابجایی سبیل کناری مشاهده می شود (01/0P<). تاخیر پاسخ نورونها، هنگامی که LC، ms400 قبل از جا به جایی سبیل اصلی تحریک می شد، کاهش پیدا کرد (01/0P<)، در حالی که تحریک فازیک LC اثری بر تاخیر پاسخ نورونها، در رابطه با جا به جایی سبیل کناری نشان نداد. در اثرتحریک الکتریکیLC اثر مهاری خم شدن سبیل کناری بر بزرگی پاسخ نورونها، به خم شدن سبیل اصلی افزایش می یافت.
نتیجه گیری
این یافته ها، نشان می دهد که هسته LC، با تعدیل پاسخ نورونها، باعث افزایش پاسخ دهی آنها به تحریکات حسی و نیز افزایش میدان دریافتی نورونها می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 97
لینک کوتاه:
magiran.com/p527985 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!