مقایسه سه نوع تجویز دارو در رضایت مندی و کنترل درد بیماران تحت کلونوسکوپی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کولونوسکوپی وسیله تشخیصی و درمانی جهت ارزیابی و درمان بیماری های کولورکتال است. سدیشن و راحتی در کولونوسکوپی بسیار مهم است. در حال حاضر دو روش برای سدیشن وجود دارد: بیهوشی عمومی و استفاده از ضد دردهای دیگر. استفاده از طیف آرام بخش ها و ضد دردها شایعترین وسیله برای سدیشن حین کولونوسکوپی در جهان است.
روش بررسی
در این مطالعه به روش کارآزمایی بالینی، 145 بیمار تحت کولونوسکوپی به 4 گروه D، C، B، A تقسیم شدند: در گروه A سدیشن با هیدروکسی زین خوراکی به تنهایی، در گروه B سدیشن با هیدروکسی زین خوراکی و پتدین وریدی، در گروه C سدیشن با پتدین وریدی و در گروه D سدیشن با میدازولام و پتدین وریدی صورت گرفت. سپس میزان رضایت مندی یا درد بیماران با پرسشنامه های رضایت مندی GHAA-9 و VAS به دست آمد.
یافته ها
رضایت مندی و کنترل درد در گروه های مختلف تفاوت آماری داشت (p<0.05). در گروه هیدروکسی زین 32 بیمار (84.3 درصد) و در گروه هیدروکسی زین خوراکی + پتدین تزریقی 24 بیمار (64.9 درصد)، در گروه میدازولام + پتدین وریدی 2 بیمار (5.7 درصد) و در گروه پتدین وریدی 2 بیمار (5.7 درصد) رضایتمندی از کولونوسکوپی را عالی گزارش کردند.
نتیجه گیری
هیدروکسی زین خوراکی در مقایسه با ترکیب یک نارکوتیک و بنزودیازپین در کاهش درد و رضایتمندی بیمار بسیار موثر بود و می توان از آن به عنوان یک جایگزین مناسب برای داروهای معمول وریدی استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
249 تا 252
لینک کوتاه:
magiran.com/p529898 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!