بررسی کفایت همودیالیز در بیماران همودیالیزی دایمی مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی کامکار و حضرت ولیعصر (عج) استان قم در سال 1385

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
همودیالیز به عنوان یکی از روش های درمانی نگهدارنده در مرحله پایانی بیماری کلیوی (ESRD)به شمار می رود. با توجه به این که دیالیز ناکافی به عنوان یک عامل خطر افزایش مرگ و میر بیماران به حساب می آید از این رو تعیین کفایت دیالیز در این بیماران اهمیت بسیار زیادی دارد. هدف از این مطالعه تعیین کفایت دیالیز در بیماران همودیالیزی دایمی در بیمارستان کامکار و حضرت ولی عصر)عج) استان قم بوده است.
روش بررسی
این مطالعه، به روش توصیفی- تحلیلی در سال 1385 انجام شد. متغیرها شامل سن، جنس، قد، وزن و زمان دیالیز است. اطلاعات توسط پرسش نامه جمع آوری شد و مقادیر pKT/V، dKT/V،eKT/V و URR محاسبه گردید. همه اطلاعات توسط آزمون های آماری T،دقیق فیشرو ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته ها
از 238 بیمار 7/51 % مرد و 3/48 % زن بودند. میانگین سن 79/16 ± 27/55 بود. میانگین، dKT/V eKT/V، pKT/V و URR به ترتیب برابر با 232/0 ± 03/1، 196/0 ± 89/0، 254/0± 18/1 و 42/8 ± 46/57 بود. درصد دیالیز کافی در pKT/V، eKT/V وURR به ترتیب برابر با 5/26%، 5/44% و 21% بود. میانگین سن در گروه با دیالیز تعدیل شده ناکافی از گروه دیالیز تعدیل شده کافی بیشتر بود و آزمون T ارتباط آماری معنی داری را بین این دو نشان داد آزمون دقیق فیشر ارتباط آماری معنی داری را بین دیالیز تعدیل شده کافی با جنس مونث و هم چنین بین کفایت دیالیز تعدیل شده با URR نشان داد. اما آزمون کای دو ارتباط آماری معنی داری بین کفایت دیالیز تعدیل شده و بیماری زمینه ای نشان نداد.
نتیجه گیری
یافته های این تحقیق حاکی از عدم کفایت دیالیز در اکثر بیماران بود. بنابراین باید مطالعات دیگری با تعداد نمونه بیشتر به منظور شناخت علت عدم کفایت دیالیز انجام شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
6
لینک کوتاه:
magiran.com/p531700 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!