بروز عفونت خونی بیمارستانی و برخی از عوامل خطرزایی آن در واحد مراقبت ویژه نوزادان بیمارستان رازی شهر کرمانشاه در سال 1381

چکیده:
سابقه و هدف
عفونت هایی که از واحد مراقبت ویژه نوزادان (NICU) منتقل می شود، باعث افزایش مرگ و میر، طولانی شدن زمان بستری و افزایش هزینه بیمارستانی نوزادان شده است؛ این عفونت ها در دهه های اخیر به علت افزایش بقای نوزادان کم وزن، بیشتر شده است. در این مطالعه با تعیین بروز عفونت خونی بیمارستانی و شناسایی برخی از عوامل خطرزا، شیوه های مناسب تر درمان و پیشگیری را می توان اتخاذ کرد.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی می باشد. کلیه نوزادانی که حداقل سه روز در ICU N بیمارستان رازی شهر کرمانشاه در سال 1381 بستری بوده اند، مورد مطالعه قرار گرفتند. در بدو پذیرش، به طور معمول کشت خون انجام شد. همچنین از نوزادانی که حداقل 48 ساعت پس از زمان بستری دچار علایم سپسیس می شدند، مجددا کشت خون انجام شد. چنانچه اولین کشت خون مثبت نوزادان حداقل 48 ساعت پس از زمان بستری بود یا در کشت خون های بعدی باکتری دیگری رشد می کرد، به عنوان عفونت خونی بیمارستانی شناخته می شدند. سپس حساسیت آنتی بیوتیکی آن ها سنجیده شد و مشخصات فردی و عوامل خطرزای عفونت خونی بیمارستانی شامل جنس، وزن، سن حاملگی، نوع زایمان، بیماری همراه و حساسیت آنتی بیوتیکی از طریق فرم جمع آوری اطلاعات، تکمیل و نتایج از طریق آمارتوصیفی (فراوانی و درصد) ارائه گردید و میزان های به دست آمده با آزمون کای دو مورد مقایسه قرار گرفت.
یافته ها
دراین مطالعه،میزان بروز عفونت خونی بیمارستانی38/8 % (30 نفر از 358 نوزاد) به دست آمد (25/11 % -5/5:CI). میزان بروز عفونت در نوزادان خیلی کم وزن به طور معناداری بیش از سایر نوزادان بود، اما ارتباط معناداری بین سایر عوامل خطرزا (جنس، سن حاملگی، نوع زایمان و بیماری همراه) با بروز عفونت پیدا نشد. همچنین از 30 نوزاد مبتلا به عفونت خونی بیمارستانی 13 مورد (3/43 %) انتروباکتر، 10 مورد (3/33 %) کلبسیلا، 6 مورد (20 %) سیترو باکتر و 1مورد(34/3 %) استافیلوکوک اورئوس شناسایی شد. براساس آنتی بیوگرام، تمام نوزادان مبتلا به عفونت خونی بیمارستانی با باکتری های گرم منفی(29مورد) به آنتی بیوتیک های معمول NICU (جنتامایسین. آمیکامیس و سفتی زوکسیم) مقاوم بودند.
بحث: این مطالعه علاوه بر تعیین میزان بروز عفونت خونی بیمارستانی، همانند سایر مطالعات دیگر، نشان داد که نوزادان خیلی کم وزن در معرض خطر بیشتر عفونت خونی بیمارستانی هستند. همچنین با مشخص شدن باکتری های مسبب آن، که نسبت به مطالعات دیگر متفاوت است و مقاومت باکتری های مذکور به آنتی بیوتیک های معمول، راه مناسب تر پیشگیری، کنترل و درمان عفونت خونی بیمارستانی را پیش روی می گذارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
6
لینک کوتاه:
magiran.com/p534379 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!