شیوع آنمی فقرآهن درنوجوانهای دبیرستانهای بیرجند

چکیده:
مقدمه و هدف
آنمی فقر آهن شایعترین علت آنمی است با توجه به اهمیت و شیوع این نوع آنمی در نقاط مختلف کشور این مطالعه به منظور تعیین شیوع آنمی فقر آهن در نوجوانان شهر بیرجند انجام شده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی از 480 دانش آموز دبیرستانی 260) پسر و 220 دختر(که به روش خوشه ایانتخاب شدند، آزمایش CBC به عمل آمد. سرم فریتین کمتر از 12mg/ml، مبنای تشخیص فقر آهن، هموگلوبین کمتر از 12.3 mg/dl در دختران و 14mg/dl در پسران به عنوان کم خونی و غیر طبیعی بودن هر دو شاخص مذکور به عنوان کم خونی فقر آهن در نظر گرفته شد. همینطور دانش آموزانی که شاخصهای گلبولی کمتر از طبیعی داشتند تحت درمان یک ماهه سولفات فروس خوراکی قرار گرفتند و مجددا پس از درمان شاخص های گلبولی و سرمی آهن مورد آزمایش قرار گرفت.نتایج از 480 دانش آموز، 29 نفر (%6.5) شاخص های گلبولی کمتر از طبیعی داشتند و نتایج بررسی شاخص های سرمی آهن، سرم فریتین و TIBC نشان داد: شیوع فقر آهن، کم خونی و کم خونی ناشی از فقر آهن در این دانش آموزان به ترتیب 44.82، 41.37، 24.13 بوده است. مقایسه میانگین و انحراف معیار شاخص های گلبولی دانش آموزان در دو جنس تفاوت معنی دار داشت (P=0.000) همینطور در افراد دچار میکروسیتوز فاقد صفت بتاتالاسمی میانگین MCH، MCV، HCT در مرحله اول غربالگری به ترتیب 41.1، 75، 24.5 بود که پس از مصرف یک ماهه آهن این میانگین ها به ترتیب به 43.4، 79.7، 25.8 افزایش داشت که از نظر آماری معنی دار بود (P<0.001).
نتیجه گیری
بطور کلی یافته ها نشان می دهد که شیوع آنمی در جامعه دانش آموزان شهر بیرجند در مقایسه با سایر مطالعات انجام شده از میزان قابل توجهی برخوردار است.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
34
لینک کوتاه:
magiran.com/p543918 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!