بررسی پیامد بستن لوله های رحمی به روش غیرجراحی با قرص کیناکرین: کارآزمایی بالینی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بستن لوله های رحمی به روش غیر جراحی با استفاده از داروی کیناکرین، در 35 سال اخیر انجام شده و بیش از یکصد و پنجاه هزار زن در چهل کشور با این روش تحت بستن لوله ها قرار گرفته اند. با توجه به تعداد کم مطالعات مشابه که در آن بسته شدن لوله ها با سونوگرافی تایید شده باشد، در این مطالعه بر آن شدیم اسکار لوله ها و الگوی اندومتر را متعاقب به کارگیری کیناکرین و میزان تاثیر، عوارض و پذیرش را بررسی نماییم.
روش بررسی
این کارآزمایی بالینی یک گروهی (بدون گروه کنترل) آینده نگر در مرکز تحقیقات بهداشت باروری ولیعصر وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران از اردیبهشت 1384 تا مرداد 1385 انجام شد. یک صد زن واجد شرایط تحت بستن لوله ها قرار گرفتند. سه ماه بعد سونوگرافی واژینال برای بررسی اسکار لوله ها انجام شد. با توجه به اینکه مطالعه توصیفی و مشاهده ای بوده است لذا فقط آمارهای توصیفی استخراج شد.
یافته ها
تمام خانم ها رضایتمند بودند و عارضه ای نداشتند. میزان حاملگی درصد سال- زن برابر با صفر بود و در حال حاضر که حدود سه سال از شروع طرح می گذرد هیچ موردی از حاملگی در گروه فوق اتفاق نیفتاده است. در بررسی با سونوگرافی واژینال ضخامت اندومتر نرمال و اسکار لوله ها قابل رویت بود.
نتیجه گیری
بستن لوله ها با استفاده از کیناکرین روش مفیدی است و با توجه به ایمنی، تاثیر، پذیرش، سهولت و به صرفه بودن به عنوان روشی سرپایی به مراکز تنظیم خانواده توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
355
لینک کوتاه:
magiran.com/p546085 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!