تولید، مطالعه ویژگی و حساسیت دارویی یک رده سلولی جدید از یووینگ سارکوما (SS-ES-1)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یووینگ سارکوما یکی از بدخیم ترین تومورهای کودکان و نوجوانان است. رده های سلولی اندکی از تومورهای این خانواده تولید شده است که مطالعه جنبه های بیولوژیک این تومورها را مشکل می سازد. ما اخیرا یک رده سلولی جدید از تومور یووینگ سارکوما ناحیه توراسیک چپ دختری 16 ساله تولید کردیم که با نام SS-ES-1 نام گذاری گردید. سلول های 1 SS-ES- تاکنون بیش از 90 بار به صورت پیوسته پاساژ شده اند. در مطالعه حاضر برخی از ویژگی های سلول های SS-ES-1 گزارش می شود.
روش بررسی
کشت سلول در محیط کشت DMEM حاوی 10% سرم جنین گاوی، 100 میکروگرم در میلی لیتر استرپتومایسین، 100 واحد در میلی لیتر پنی سیلین در اتمسفر مرطوب دارای 7% دی اکسیدکربن در دمای 37 درجه سانتی گراد انجام شد. مطالعه ویژگی های این رده سلولی با استفاده از مجموعه ای از آنتی بادی های منوکلونال و پلی کلونال با روش ایمنوسیتوشیمی انجام شد. همچنین حساسیت این سلول ها به تعدادی از داروهای ضد تورموی با روش سنجش MTT تعیین شده و به صورت ارزش های IC50 گزارش گردید.
یافته ها
ویژگی مورفولوژیکی رده سلولی SS-ES-1 شامل سلول های کوچک و گرد است که به صورت چند لایه تکثیر می شود. رنگ آمیزی ایمنوسیتوشیمی حضور برجسته پروتئین های CD99، p53، Ki67، سیتوکراتین، نوروفیلامنت و همچنین عدم بیان پروتئین GFAP را در این رده سلولی نشان داد. بر پایه ارزش های IC50، این سلول ها حساسیت قابل توجه ای به وین بلاستین (picomole 7/0±2) نشان دادند که به دنبال آن وین کریستین (nM12/0±3/0)، دوکسو روبیسین (μm03/0±05/0)، اتوپوزاید (μm28/0±64/0) و سیس پلاتین (μm45/0±67/0) قرار گرفتند.
نتیجه گیری
ویژگی های منحصر به فرد رده سلولی SS-ES-1، این رده سلولی را به عنوان مدل مطالعاتی ارزشمند برای بررسی جنبه های بیولوزیک مختلف تومورهای یووینگ سارکوما مطرح می سازد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
242
لینک کوتاه:
magiran.com/p546089 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!