بررسی مقایسه ای پاسخ هیستوپاتولوژیک پالپ دندان سگ، به فرموکرزول و سولفات فریک 5/15 درصد، پس از درمان پالپوتومی

پیام:
چکیده:
مقدمه
درمان پالپوتومی دندان های شیری و دایمی جوان، روشی رایج در دندان پزشکی کودکان است. به این منظور، ترکیبات، مواد و روش های مختلفی به صورت بالینی در انسان و حیوان مورد استفاده قرار گرفته و با روش های مختلف ارزیابی شده اند. در این پژوهش، پاسخ های هیستوپاتولوژیک پالپ دندان سگ به سولفات فریک 5/15 درصد، و فرموکرزول با هم مقایسه گردید.
مواد و روش ها
40 دندان دایمی سالم و بدون پوسیدگی یا آسیب قبلی، از یک قلاده سگ انتخاب شد. بعد از بیهوش کردن سگ، 20 دندان به طور تصادفی با روش فرموکرزول (گروه1) و 20 دندان با روش سولفات فریک 5/15 درصد (گروه 2) پالپوتومی شد. یک ماه پس از درمان، بار دیگر حیوان بیهوش و به روش ویتال پرفیوژن معدوم گردید. سپس دندان ها از فک ها خارج و لام های تهیه شده از آن توسط پاتولوژیست دهان و فک و صورت مشاهده و اطلاعات مربوط به متغیرهای التهاب و درجات آن، عمق نفوذ التهاب و کلسیفیکاسیون، تشکیل پل عاجی و نکروز گزارش شد. سپس اطلاعات در نرم افزار SPSS با استفاده از آزمون های کای اسکوئر و مان ویتنی تجزیه و تحلیل شد.
نتایج
در 70 درصد دندان های گروه 1 و 75 درصد دندان های گروه 2 التهاب دیده نشد، ولی به ترتیب در 25 درصد دندان های گروه 1 و 20 درصد دندان های گروه 2، التهاب در پالپ کرونالی ریشه وجود داشت. در 80 درصد دندان های گروه 1 و 75 درصد دندان های گروه 2، کلسیفیکاسیون مشاهده نشد. در 65 درصد دندان های گروه 1 و 55 درصد دندان های گروه 2، نکروز مشاهده نگردید. در 65 درصد دندان های گروه 1 و 45 درصد دندان های گروه 2، شواهدی از تشکیل پل عاجی مشاهده نشد. در هیچ یک از این موارد تفاوت آماری معنی داری بین دو گروه دیده نشد.
نتیجه گیری
با توجه به یافته ها و فقدان تفاوت معنی دار در میزان التهاب، عمق نفوذ التهاب، کلسیفیکاسیون، پل عاجی و نکروز و نیز با توجه به سایر جنبه ها و خصوصیات کاربردی سولفات فریک در مقایسه با فرموکرزول، سولفات فریک می تواند یکی از جانشین های فرموکرزول در پالپوتومی دندان های شیری و دایمی ریشه تکمیل نشده باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
16
لینک کوتاه:
magiran.com/p546333 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!