بررسی مارکرهای PCNA، ki - 67 در فولیکول دندانی و کیست دنتی ژروس

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
کیست دنتی ژروس شایع ترین کیست تکاملی ادنتوژنیک است که از R.E.E منشا می گیرد و قابلیت تبدیل نئوپلاستیک به ضایعاتی نظیر Ameloblastoma، Mucoepidermoid carcinoma وSquamous cell carcinoma را دارد. ki- 67، PCNAدو مارکر پرولیفراسیون سلولی می باشند که در کیست ها و تومورهایی با منشا اپی تلیالی قابل ردیابی هستند. با توجه به شیوع این کیست و فولیکول دندان و عوارض شناخته شده آن ها و اهمیت اطلاع از مارکرهای دخیل در بروز آن ها و هم چنین وجود گزارشاتی مبنی بر مشارکت مارکرهای Ki-67، PCNAدرایجاد آن ها این تحقیق برروی نمونه های موجود در بخش پاتولوژی دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی صورت گرفت.
مواد و روش ها
این تحقیق با طراحی توصیفی انجام گرفت. تعداد20نمونه فولیکول دندانی و20 نمونه کیست دنتی ژروس که تشخیص قطعی داشتند از فایل دانشکده خارج و مارکرهایPCNA ki-67 با روشIHC و به کارگیری تکنیک streptavidin- avidin biotin در زیرمیکروسکوپ نوری بررسی شدند. نتایج با روش های آمارتوصیفی و تحلیلی مورد قضاوت آماری قرارگرفتند.
یافته ها
از20 نمونه فولیکول دندانی 25% برای مارکرKi-67 مثبت بودند. این مقدار برای کیست دنتی ژروس 70%بود. مارکر PCNA در 35% فولیکول های دندانی و80% کیست دنتی ژروس مثبت بود.
نتیجه گیری
به نظرمی رسدکه افزایش بروز مارکرهایPCNA، ki-67 درپاتوژنزکیست دنتی ژروس دخیل باشد. بررسی نقش آن ها را با تحقیقات تحلیلی پیشنهاد می کنیم
زبان:
فارسی
در صفحه:
149
لینک کوتاه:
magiran.com/p552015 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!