بررسی ارتباط ضخامت آندومتر و تعداد فولیکول های غالب در میزان حاملگی در 361 مورد IUI

نویسنده:
پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
اندازه فولیکول و ضخامت آندومتر دو فاکتور مهم در میزان حاملگی در روش IUI است. احتمال تخمک گذاری با افزایش اندازه فولیکول و احتمال باروری با افزایش ضخامت آندومتر افزایش می یابد. فاکتور مورد بحث دیگر در میزان حاملگی تعداد فولیکول مناسب است. در این مطالعه اثر دو فاکتور مهم بعنی اثر ضخامت آندومتر و تعداد فولیکول های غالب را بر روی میزان حاملگی به دنبال روش IUI مورد بررسی قرار دادیم.
مواد و روش ها
افراد مورد مطالعه کل بیمارانی بودند که در مرکز IUI بیمارستان امیرالمومنین سمنان طی مدت 6 سال IUI شدند. همه این بیماران با روش های تحریک تخمک گذاری درمان شدند و در صورت وجود ضخامت مناسب در آندومتر (mm ≤6) و وجود حداقل یک فولیکول غالب (mm 16) در سونوگرافی ترانس واژینال HCG تزریق و 36 ساعت بعد از تزریق IUI انجام شد. با بررسی پرونده هر بیمار تعداد فولیکول های غالب (mm≤16) و همچنین ضخامت آندومتر ثبت شد و سپس میزان حاملگی در بیمارانی که بیش از سه فولیکول غالب در سونوگرافی ترانس واژینال داشتند نسبت به آن هایی که کم تر از سه فولیکول غالب داشتند و افرادی که ضخامت آندومتر آنها بیش تر یا مساوی 7 میلی متر بود نسبت به آنهایی که کم تر از 7 میلی متر داشتند مقایسه شد.
یافته ها
حدود 361 مورد IUI انجام شد و حاملگی در 70 مورد اتفاق افتاد (4/19%). در گروه غیرحامله (291مورد)133 مورد بیش تر یا مساوی 3 فولیکول غالب و 158 مورد کم تر از 3 فولیکول غالب داشتند و در گروه حامله (70 مورد) 37 مورد بیش تر یا مساوی 3 فولیکول غالب و33 مورد کم تر از 3 فولیکول غالب در زمان تزریق HCG داشتند و بررسی آماری با آزمون t (317/ 0 t=) نشان داد که اختلاف آماری معنی داری بین دو گروه وجود ندارد. در رابطه با ضخامت آندومتر در گروه غیرحامله (291 مورد) 222 مورد ضخامت آندومتر مساوی یا بیش از mm7 و 69 مورد کم تر ازmm7 داشتند. در گروه حامله از بین 70 مورد 68 مورد ضخامت آندومتر بیش تر یا مساوی 7 میلی متر و 2 مورد (8/2 %) مورد ضخامت آندومتر کم تر از 7 میلی متر داشتند و ارزیابی با آزمون t (000/0P=) نشان داد که بین دو گروه اختلاف آماری معنی دار وجود دارد.
نتیجه گیری
از این مطالعه نتیجه گرفتیم که میزان حاملگی در روش IUI با ضخامت آندومتر بیش تر یا مساوی 7 میلی متر در سونوگرافی واژینال رابطه معنی دار دارد ولی بین میزان حاملگی در این روش و تعداد بیش تر یا مساوی 3 فولیکول غالب در سونوگرافی واژینال رابطه معنی داری وجود ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
217
لینک کوتاه:
magiran.com/p552315 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!