تاثیر شیوه غذا خوردن کودک و والدین بر چاقی دختران سن مدرسه

چکیده:
زمینه و هدف
بین چاقی دوران کودکی و بزرگسالی رابطه نزدیکی وجود دارد؛ تحقیقات نشان می دهد که بین چاقی والدین و شیوه غذا خوردن و عادات غذا خوردن در خانواده با چاقی کودکان ارتباط مستقیمی وجود دارد. بنابراین اجرای تدابیری برای تغییر عادات غذا خوردن کودک و خانواده برای کاهش وزن در کودکان ضروری است. به این لحاظ این پژوهش با هدف تعیین تاثیر شیوه غذا خوردن کودک و والدین بر چاقی دختران سن مدرسه در مدارس منتخب شهر اندیشه سال 1385 انجام شد.
روش بررسی
در مطالعه شبه تجربی حاضر 97 دختر سن مدرسه سالم که در مدارس منتخب شهر اندیشه در سال 1384- 1385مشغول به تحصیل بوده و میزان صدک شاخص توده بدنی آن ها بیش از 85 درصد بود نمونه پژوهش را تشکیل می دادند که به طور تصادفی ساده در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. بعد از تائید اعتبار و اعتماد پرسشنامه؛ گروه مداخله و خانواده آن ها تحت آموزش اصلاحات رفتاری به مدت 7 جلسه قرار گرفتند. قبل از مداخله و در پایان هر ماه (به مدت سه ماه) میزان صدک شاخص توده بدنی محاسبه و یادداشت شد، شیوه غذا خوردن کودک و والدین توسط پرسشنامه تعیین عادات غذایی کودک و خانواده قبل از مداخله و در پایان مداخله ثبت گردید و در نهایت دو گروه مقایسه شدند.
یافته ها
میزان صدک شاخص توده بدنی در دو گروه در پایان اختلاف معنی داری با هم داشتند (015/0 P =). در دو گروه شیوه غذا خوردن پدر در دو گروه اختلاف معنی داری نداشت اما شیوه غذا خوردن مادر و کودک در دو گروه اختلاف معنی داری داشت (05/0 P <) نتایج آزمون آنالیز کوواریانس نشان داد شیوه غذا خوردن کودک با تعدیل اثر پدر و مادر با هم اختلاف معنی داری داشته است (022/0 P=).
نتیجه گیری
شیوه غذا خوردن کودک و والدین بر چاقی کودک موثر می باشد.آموزش شیوه صحیح غذا خوردن به کودک و خانواده در درمان چاقی کودکان موثر است و درمان چاقی کودکان باید یک مداخله خانواده محور باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
75
لینک کوتاه:
magiran.com/p555079 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!