وضعیت آلودگی به هپاتیت ث (HCV) در زندان های کشور و رابطه آن با اعتیاد

پیام:
چکیده:
مقدمه
هپاتیت شایع ترین بیماری کبدی است که در اثر انواع ویروس ها، داروها، الکل و سایر عوامل ایجاد می شود. هپاتیت ث یکی از مهم ترین هپاتیت های ویروسی منتقله از راه خون است که باتوجه به شیوع قابل توجه آن در معتادان تزریقی، بررسی وضعیت آلودگی به این بیماری در زندان ها اهمیت خاصی دارد.
روش کار
این مطالعه مقطعی(Cross sectional) با هدف تعیین میزان آلودگی به ویروس هپاتیت ث (HCV) در زندان 10 شهر یا استان مختلف کشور انجام شد. نتایج حاصل از آزمایشات انجام شده برروی 8630 نمونه خون زندانیانی که حداقل 3 ماه در زندان اقامت داشته اند، در 10 زندان از سال 1379 تا 1384 مورد بررسی قرار گرفت و میزان شیوع و عوامل تاثیرگذار بر آن مانند سن و اعتیاد تزریقی تعیین گردید.
یافته ها
بر اساس نتایج حاصل از آزمایشات انجام شده در زندانیان در زمینه آلودگی به هپاتیت ث و بررسی عوامل تاثیرگذار بر آن مانند سن و اعتیاد تزریقی، فراوانی آلودگی به HCV از 8/7% تا 9/67% متغیر بود. در کل زندان های بررسی شده، شیوع آلودگی به HCV 85/37% (با فاصله اطمینان 95%: 9/38%-8/36%) بود. در بررسی ارتباط بین ابتلا به HCV با سن تقریبا در تمام گروه ها با بالا رفتن سن افراد درصد آلودگی نیز افزایش یافته و در گروه سنی بالای 30 سال میزان آلودگی به طور معناداری بالاتر بود. در بررسی فاکتورهای خطردر زندان های مختلف نیز رابطه معناداری بین افزایش میزان شیوع آلودگی به ویروس هپاتیت ث با اعتیاد تزریقی وجود داشت.
نتیجه گیری
در مجموع یافته ها نشان می دهد که شیوع ابتلا به HCV در زندانیان کشور درحال افزایش است. به دلیل تجمع گروه های با رفتارهای پرخطر مثل معتادین تزریقی و عدم رعایت احتیاطات استاندارد در زندان، بیماریابی های منظم و اقدامات پیشگیرانه و سهولت دسترسی این جمعیت پرخطر به امکانات درمانی توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p556412 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!