ساخت و ارزیابی اینوستمنت جدید برای کاربردهای دندان پزشکی

پیام:
چکیده:
مقدمه
اینوستمنت ها موادی برای ایجاد قالب به منظور ریخته گری دقیق برای ساخت اینلی، انلی، کرون و بریج ها هستند. در پژوهش حاضر، ابتدا گچ ها و اینوستمنت های مصرفی در ایران ارزیابی و مشخصه یابی گردید، سپس گچ با ترکیب سولفات کلسیم نیمه هیدرات آلفا و اینوستمنت دندانی جدید با پیوند گچ- میکروسیلیس ساخته شد. هدف از انجام این پژوهش، ساخت و ارزیابی اینوستمنت جدید در ایران بود تا کشور از ورود مواد خارجی بی نیاز گردد.
مواد و روش ها
گچ های زرد، ول میکس، ارتودنسی و اینوستمنت های ریخته گری مصرفی در کشور، به وسیله تکنیک های آنالیز عنصری میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM)، بررسی مورفولوژی توسط این میکروسکوپ و آنالیز فازی توزیع انرژی پرتو ایکس، ارزیابی و شناسایی شدند. گچ معدنی CaSO42H2O در اتوکلاوی با حداکثر فشار سه اتسمفر حرارت داده شد و استون دندانی به دست آمد و به وسیله روش های مذکور ارزیابی شد. اینوستمنت جدید پیوند گچ- میکروسیلیس با ترکیب پودرهای سیلیس ریز، آلومین، کاربید سیلیسیم، استون، میکروسیلیس و پلی پروپیلن ساخته شد. آزمایش های استحکام فشاری سرد و انبساط گیرش برروی نمونه ها انجام شد. ریخته گری در قالب های ساخته شده صورت گرفت. سپس رفتار اینوستمنت ها در دماهای بالا به وسیله آنالیز فازی پراش پرتو ایکس بررسی شد و تعدادی از نمونه ها پس از پخت استحکام سنجی شدند.
یافته ها
تکنیک های ارزیابی فوق نشان داد که گچ های زرد و ول میکس، استون دندانی هستند و گچ ارتودنسی، استون با استحکام زیاد است. اینوستمنت های مصرفی، همه از نوع باندهای فسفاته هستند. اینوسمنت جدید ساخته شده، دماهای بالاتر از 1000 درجه سانتی گراد را تحمل می کند. در این دماها، اثری از تجزیه گچ دیده نمی شود. کاربید سیلیسیم و پلی پروپیلن، استحکام فشاری اینوستمنت را افزایش می دهند. استحکام فشاری این مواد پس از پخت تا 7 برابر نسبت به حالت تر افزایش می یابد.
نتیجه گیری
میکروسیلیس به عنوان پیوند دهنده و نسوز کاربرد دارد. میکروسیلیس ریز است و سطح ویژه زیادی دارد، بنابراین چسب خوبی است و باعث صافی سطح قطعات ریخته گری می شود. استفاده از موادی مثل کاربید سیلیسیم، استحکام اینوستمنت ها را بالا می برد و مقاومت حرارتی آنها را زیاد می کند. الیاف پلی پروپیلن، نفوذ پذیری گاز قالب های اینوستمنت را افزایش می دهد. اینوستمنت های جدید، دماهای بالاتر از °C1000 را می توانند تحمل کنند. مواد دیگری برای بالا بردن تحمل دمایی پیشنهاد شده است که گران تر از محصولات پایه میکروسیلیس هستند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p566767 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!