فراوانی عفونت ادراری تناسلی کلامیدیا تراکوماتیس به روش مولکولی: مطالعه مقطعی روی 991 خانم متاهل

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کلامیدیا تراکوماتیس یکی از عوامل ایجادکننده عفونت های منتقله از راه تماس جنسی است که می تواند بی علامت و یا همراه با علایم باشد. PCR روی نمونه ادرار یک تست تشخیصی بسیار حساس و غیرتهاجمی برای غربالگری وجود عفونت کلامیدیایی می باشد. هدف این مطالعه تعیین شیوع عفونت ادراری تناسلی کلامیدیا تراکوماتیس در زنان متاهل و بررسی اهمیت غربالگری زنان از نظر آلودگی بدون علامت به این عفونت می باشد.
روش بررسی
این مطالعه به صورت توصیفی- تحلیلی و به طور مقطعی بر روی 991 زن متاهل تهرانی در سنین 42-15 سال انجام گرفت. ابزار تحقیق، پرسشنامه و نمونه مورد استفاده، نمونه ادرار بود که به صورت روزانه جمع آوری و جهت استخراج DNA و انجام PCR- RFLP به پژوهشکده ابن سینا منتقل گردید.
یافته ها
از 991 شرکت کننده، 127نفر (8/12%) دارای تست PCR مثبت بودند. میانگین سنی شرکت کنندگان 19/6±88/28 سال بود. عفونت در افراد دارای تحصیلات ابتدایی، شاغل و غیرباردار شیوع بیشتری داشت. در افرادی که از روش های پیشگیری از بارداری استفاده می کردند شیوع عفونت بالاتر بود. عفونت در زنانی که از کاندوم استفاده می کردند بیش از سایر روش ها شایع بود. براساس سابقه باروری، عفونت در افراد دارای سابقه ترشحات واژینال، درد زیر شکم، ناباروری و تولد نوزاد با وزن کم شایع تر بود اما در افراد با سابقه سقط، زایمان زودرس و بارداری نابجا شیوع پایین تری داشت. براساس آنالیز انجام شده این تفاوت ها در هیچ مورد معنی دار نبود.
نتیجه گیری
عفونت کلامیدیایی عفونتی شایع در جامعه مورد مطالعه است. براساس منابع موجود در جوامعی که فراوانی نسبی عفونت، بالای 4% است انجام تست غربالگری مورد نیاز می باشد؛ لذا به منظور کاهش بار بیماری در جامعه، غربالگری کلامیدیا می تواند به عنوان بخشی از برنامه های بهداشتی کشور در نظر گرفته شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
485
لینک کوتاه:
magiran.com/p570812 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!