ارزیابی ایمونوهیستوشیمی بافت کورپوس کاورنوزوم به روش رنگ آمیزی NADPH در موش های صحرایی نر کلستاتیک: نقش سیستم نیتررژیک و اوپیوئیدی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

مدیاتور اصلی در ایجاد نعوظ، نیتریک اکساید آزادشده از اعصاب غیرآدرنرژیک غیرکولینرژیک در کورپوس کاورنوزوم می باشد. هدف این مطالعه، بررسی اثر وضعیت کلستاز بر فعالیت آنزیم سنتزکننده NOS در بافت کورپوس موش های صحرایی نر و نقش مسیر NO و اوپیوئیدی بود.

روش بررسی

موش های صحرایی به هفت گروه تقسیم شدند (6=n): کنترل، sham، کلستازهای دو روزه (جراحی به همراه انسداد مجرای صفراوی به مدت دو روز)، کلستازهای هفت روزه، کلستازهای 14 روزه، کلستازهای هفت روزه به همراه تزریق i.p،mg/kg، 3، مهارکننده آنزیم نیتزیک اکساید (L-NAME) و کلستازهای هفت روزه به همراه تزریق mg/kg، i.p20 نالتروکسان (آنتاگونیست اوپیوئیدی). به منظور بررسی فعالیت سیستم نیتریک اکساید، بعد از کشتن موش ها عضله کورپوس آنها جدا شده و در محلول فیکساتیو قرار گرفت و سپس به کمک رنگ آمیزی NADPH Diaphorase فعالیت آنزیم NOS موجود در اعصاب و اندوتلیوم بررسی شد. هر گروه شامل شش حیوان بود.

یافته ها

شدت رنگ پذیری اعصاب و اندوتلیوم در گروه کنترل و sham یکسان بود. این شدت در گروه کلستاز دو روزه بیشتر از کنترل بود که در روزهای هفت و 14 بر شدت رنگ پذیری افزوده نیز می شد. به دنبال مصرف L-NAME و نالتروکسان در کلستازهای هفت روزه، شدت رنگ پذیری معادل گروه کنترل شد.

نتیجه گیری

با توجه به اینکه رنگ آمیزی NADPH Diaphorase به عنوان شاخصی از فعالیت NOS مورد استفاده قرار می گیرد، می توان نتیجه گرفت که فعالیت آنزیم eNOS و nNOS در حیوانات کلستاتیک افزایش می یابد که میزان افزایش وابسته به زمان است. نکته دیگر اینکه استفاده از داروهای L-NAME و نالتروکسان با مهار نیتریک اکساید و اپیوئیدهای درونی می تواند نقش کلیدی در جلوگیری از بروز این تغییرات ایفا کنند که خود می تواند به عنوان راه حل درمانی در کاهش عوارض بیماری کلستاز نقش داشته باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
367
لینک کوتاه:
magiran.com/p570833 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!