اثرات هورمون های استروئیدی جنسی بر ادم مغزی و فشار داخل جمجمه ای در مدل تجربی ترومای مغزی در موش سفید آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

در مطالعه حاضر نقش هورمون های استروئیدی جنسی بر تغییرات ادم مغزی، فشار داخل جمجمه ای ICP)) و فشار پرفیوژن مغزی (CPP) پس از ضربه مغزی در موش های صحرایی ماده فاقد تخمدان بررسی شده است.

مواد و روش ها

دراین پژوهش از موش های صحرایی ماده نژاد آلبینو N – ماری که به طور تصادفی به 5 گروه تقسیم شدند استفاده گردید. گروه های مورد مطالعه عبارتند از: 1-کنترل، 2- شم، 3- حلال، 4- استروژن (mg/kg1)5-پروژسترون (mg/kg8). که در گروه های 3 تا 5، ترومای مغزی تجربی (TBI) به روش مارمارو القاء شد و30 دقیقه بعد از ضربه هورمون ها به صورت داخل صفاقی تزریق شدند. ICP از طریق طناب نخاعی اندازه گیری شد و CPP با تفریق فشار متوسط شریانی از ICP محاسبه شد. نمرات نورولوژیک توسط پاسخ رفلکس های حرکتی، چشمی و تنفسی به دست آمد.

یافته ها

محتوای آب مغز بعد از TBI در گروه های استروژن و پروژسترون در مقایسه با حلال کاهش معنی داری نشان داد) 001 /0 (P<. ICP در گروه های استروژن و پروژسترون به طور معنی داری در 4 و24 ساعت بعد از ضربه در مقایسه با حلال کاهش نشان داد (001 /0 P<). CPP در گروه های استروژن و پروژسترون به طور معنی داری در24 ساعت بعد از ضربه در مقایسه با حلال افزایش نشان داد (001 /0 < P). هم چنین بررسی نمرات نورولوژیک (V.C.S) نشان داد که مقدار این نمرات در گروه های استروژن در یک ساعت (05/0P<) و24 ساعت (001 /0 < P) و پروژسترون در یک ساعت (01/0 P<) بیش تر از گروه حلال است.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد که دوزهای فارماکولوژیک استروژن و پروژسترون در موش های صحرایی ماده فاقد تخمدان برای درمان ICP افزایش یافته و CPP کاهش یافته و هم چنین کاهش خیز مغزی و افزایش نمرات نورولوژیک بعد از TBI مفید می باشند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
263
لینک کوتاه:
magiran.com/p572197 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!